Leven, liefde & gezin

Mijn lijf en ik – deel 4: kick ass instrument

Mijn lijf en ik - deel 4- kick ass instrument - mrscurlyblog.wordpress.com

In mijn vorige post had ik het er al over, enkele jaren geleden ben ik keihard beginnen sporten. Mijn enige doel was toen om zo strak mogelijk in dat vel te zitten.
Oh, en een tigh gap. Alles zou ik gedaan hebben voor een tigh gap. Wel niet zo handig als je op de wc zit en je gsm flikkert uit je handen. Recht door die tigh gap de pot in.

Wat begon als de dagelijkse verplichte sportmomenten is ondertussen uitgegroeid tot de nodige sportmomenten.
Nodig om de zwaartekracht voor te zijn, maar vooral nodig voor mijn geest.

73215d2431daee24cfee1d9ac503d0f3

Die tigh gap en het zo strak mogelijk maken van een Instagram-worthy lijf staat nu ergens onderaan het lijstje. Die eerste plaats is nu ingenomen door mijn lijf zo sterk mogelijk te maken. En te bewonderen tot wat het eigenlijk wel allemaal niet in staat is.

Ooit beschouwde ik ‘door Gent drentelen op stiletto’s van 14 cm zonder omvallen’ als sport van de week. Nu ren ik netjes iedere week afstanden waarvan sommigen beweren dat ik knettergek ben. Die mensen hebben het bij het rechte eind trouwens.
Tussen het lopen door mik ik er thuis nog wat lunges, squats, push ups en crunches tussen, zit ik dagdagelijks enkele kilometers op mijn fiets en lig ik meerdere keren per week op mijn yoga mat. Dat arme lijf van mij in de meest onmogelijke posities te wringen.

Ik sta ervan versteld wat dat lijf allemaal kan. Op mijn yoga mat kan ik dat lijf soms in de meest vreemde posities wringen (nog steeds met enige ‘stijve hark’-moeite, maar soit).
Rondjes van 10 km zijn ondertussen al een leuk ‘tussendoortje’ geworden. En het wekelijkse rondje van minstens 20 km is het enige dat voelt als een degelijke work out. Een work out om te kijken hoe ver die korte benen van mij mij kunnen dragen.
20 km, 25 km en zelfs al 28 tot 30 km pers ik eruit.
Want dat lijf van mij is daar sterk genoeg voor.
En iedere keer weer voelt het als een geweldige overwinning en ben ik trots op mijn lijf.
Niet omdat het nu strakker in zijn vel zit dan pakweg vorig jaar, maar vooral omdat mijn lijf dat simpelweg kàn.
Na zo’n loopjes zijn we beste vriendjes. ‘Kijk eens wat je kan’, denk ik dan.
Want na al hetgeen mijn lijf al heeft moeten ondergaan, doet het zulke dingen nog steeds.

3459c19dbb339f65ce36fd2f9ec77b9c

 

Die looprondjes zijn puur genieten geworden. Het voelt niet meer als een verplichting. Niet meer ‘ik moet dit doen voor die strakke kont’, maar eerder ‘ik wil dit doen’, want niet alleen is het veel krachtiger geworden, die ademhaling, mijn longen, mijn hart en vooral mijn geest zijn er zoveel beter van geworden.
Een sterk lijf, niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant is namelijk veel belangrijker dan die tigh gap.

Haal je het uit lopen, zwemmen, wandelen, fietsen, yoga, uit gelijk wat. Denk verder dan die strakke kont, want eerlijk gezegd? Zelfs Kim Kardashian d’r kont is niet meer zo strak. En haar vind ik nog altijd een kick ass knappe vrouw.
Maar denk meer aan welke vooruitgang jouw lijf maakt. Tot wat een lichaam allemaal in staat is, wat het wel allemaal kàn in plaats van hoe het er uit ziet. En bewonder alles wat het doet, sommigen zouden er alles voor geven om te doen wat jij aan het doen.
Want dat lijf is meer dan een al dan niet strak omhulsel, het is een instrument dat we tot het eind van onze dagen gaan moeten gebruiken en nodig zullen hebben. En dan is het maar beter een krachtig kick ass intrument.

b2fc5124efe41b0313648521dcbfb2bf

Deel 1, 2 en 3 vind je hierhier en hier.

kusJe kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

 

3 gedachten over “Mijn lijf en ik – deel 4: kick ass instrument

  1. Zo ontzettend mooi om te lezen. Ooit ben ik ook zo begonnen met hardlopen, ik deed het om mijn slappe billen meer stevig te maken…maar volgens mij lukt dit niet door te hardlopen. Hardlopen heeft mij veel meer gegeven. Helaas ben ik veranderingen dik een half jaar gestopt met hardlopen, but I iz back 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

