Organiseren

Ik ga op reis en neem mee… de Moleskine Travel Journal.

Ik ga op reis en neem mee...de Moleskine Travel Journal. - mrscurlyblog.wordpress.com

Wij maken graag uitstapjes, gaan graag op weekend en above all: gaan graag op reis.
Bovenop dat alles ben ik ook nog zo’n emotionele tuttebel die alles wat ze heeft gezien en/of heeft meegemaakt met haren nest gekken op zo’n uitstappen en reizen wil vastleggen. Zij het op foto, zij het in een notitie.
De voorbije jaren heb ik dus al een mooie verzameling van volgekrabbeldee papiertjes samen gespaard. De helft ervan ergens verloren geraakt tussen alle andere rommel waar ik geen afscheid van kan nemen.
Jammer, vind ik dat.
En handig is het al helemaal niet, als je de losse papiertjes die je wèl nog terug vindt wil meeslepen op reis om eventuele uitstapjes te plannen volgens de tips die je de jaren ervoor hebt neergeschreven.

Hoog tijd dus voor een travel journal dacht ik. Je weet wel, zo’n boekje waar je alle info van al je reisjes in verzamelt. Eventueel nog met ruimte voor wat foto’s, toegangskaartjes en nog van die toestanden (ja, soms zelfs rekeningetjes van dat ene geweldige restaurant, zo’n kieken ben ik).
Niet zo’n gemakkelijke opdracht. Waar de ene journal dan weer de ideale kaft had, trok de lay out aan de binnenkant op geen hol, had de andere dan weer een betere lay out, was de kaft niet stevig genoeg en weer een andere had niks voorgeprint of er was geen ruimte voorzien voor foto’s en dergelijke.
Ik begon even te overwegen om een bullet journal-achtig iets uit mijn mouw te schudden.
Yep, zo ver kregen ze me bijna. Goe zot.

Tot ik op het wereldwijde web op een prachtexemplaarke stootte. Eentje van Moleskine. De Travel Journal – Passion Journals.
En eentje van €19.90. *slik*
’t Zou verdomme maar ne goeien zijn voor da geld.
Het kriebelde om het ding online te bestellen, maar zoals altijd met zaken zoals boeken, schriften en dit dus, moet ik dat eerst eens door mijn handen kunnen laten gaan. De kaft voelen, de binnenkant bekijken, ondertussen goed nadenken of al die voorgedrukte zinnekes wel effectief nuttig zijn voor deze globetrotterkes (bwahaha) in wording.
Niet veel later trok ik richting de Fnac en je raadt het al… die travel journal ligt nu schoon naar mij te lachen vanop mijn eettafel, al een stuk ingevuld en al.
Die bijna €20 heb ik met plezier aan de Fnac-madam gegeven.

Ik ben een sucker voor notitieboekskes, schriftjes en agenda’s, maar deze liet nog net niet het kwijl uit mijn bakkes lopen.
Mensen die nog op reis moeten vertrekken, hou u dus vast.
En als ge al op reis geweest zijt, who cares. Dit kan je achteraf ook gewoon invullen.

DSC_0355

DSC_0384

Eerst en vooral heb je al een stevige kaft (hooray!). Heel hard nodig, want het ding gaat gewoon mee op uitstap, op weekend en op reis en belandt dan steevast in de rugzak tussen een heleboel rommel. Het moet dus tegen een stootje kunnen.
En tegen drie paar koterhanden.

Het design vond ik ook meteen prachtig, helemaal die borden die je in luchthavens hebt. Ik hoor de lettertjes rikketikketik doen in mijn hoofd. Een aangename afwisseling met de stemmetjes.

Er zit ook een stevige elastiek rond de kaft, houdt de hele toestand dicht en zorgt ervoor dat er geen ezelsoren in die pagina’s komen. Goed zo.

Meteen bij het openen heb je een pagina waar je wat gegevens kan invullen voor moest je hem verliezen. Extra tip: verlies het ding gewoon niet.
Daarna kom je bij de inhoud (want ja, iedere pagina in dit boekje is genummerd. Wa een luxe, zeg) en dan bij de ‘personal details’.
Al-les kunt ge daar invullen. Maar de gegevens van uw credit card enzo zou ik nu niet meteen invullen…

DSC_0360

Op pagina 6 krijg je dan een ‘Airline Loyalty Cards’ lijstje.
Dit zal waarschijnlijk het meest leeg blijven in mijn geval.

Wat helemaal niet leeg zal blijven is het ‘Don’t Forget’-lijstje. Volgens mij ga ik op de website van Moleskine nog een stuk of 20 van die lijstjes mogen uitprinten en eraan toevoegen.

DSC_0362

Pagina 10 is voor een uitvouwbare kalender die van 2013 (huh?!) tot 2020 gaat met op de achterkant een tijdlijn waar je zelf je reizen en tijden op kan invullen.
Altijd leuk om met de kinders samen te doen.
Of niet. Hangt af van welke kinders dat zijn.

Om dan naar een wereldkaart te gaan waar ge naar kunt zitten staren en bij kunt zitten mijmeren over naar welke landen ge nog gaat reizen.
Ahja, en de tijdszones staan er ook nog bij. Handig.
Daaropvolgend krijg je nog twee pagina’s gevuld met ‘Temperatures and Days of Rain’, waarvan we de Days of Rain bewust negeren…

travel journal 1 - mrscurlyblog.wordpress.com

Er is ook ruimte gemaakt voor een uitgebreide lijst van ‘International Airports’ en de afstand dat de luchthaven van de stad zelf is.
Heel uitgebreid, zelfs Brussel staat ertussen.

Maar ook ruimte voor de ‘Flight Durations’ en ‘Words & Names’, een lijst met veel voorkomende benamingen, namen en plaatsnamen voor on the road.

Travel journal 2 - mrscurlyblog.wordpress.com

En dan komt de fun part. Nu mag je zelf beginnen. *Whoop whoop*
Plan die reisjes maar al in!
Moleskine heeft alvast vijf secties voorzien voor ons. Allemaal netjes onderverdeeld, elk met een eigen tabblad, zijnde: wish list, planning, weekends, short trips en long trips. En bij ieder tabblad kan je een heleboel reisjes invullen. Meer dan genoeg ruimte!
We gaan ne keer kijken…

Wish list.

Bij ‘Wish List’ laat je je helemaal gaan. Daar vul je al de trips, uitstapjes en reisjes in die je echt nog wilt gaan doen. Bij ons staan er ondertussen al een sh*tload in.

Er is ruimte voorzien voor de naam (of bestemming dus) en enkele korte notities (eventueel websites, bezienswaardigheden, streken, …)

DSC_0370

Planning.

Daarna kan je beginnen plannen. We weten allemaal dat op reis gaan veel planning vraagt. En al zeker als ge uw offspring meesleurt.
Het gaat hem blijkbaar allemaal om the five Ws: where, when, who, what, why. Waarom die why daar staat weet ik echt niet. Gewoon, daarom.

Rechts is er ook nog ruimte voor misschien wel het allerbelangrijkste: het budget.
Ook al willen we dat negeren, het moet erin.

DSC_0372

Weekends.

Now we’re getting there!
We kunnen al op weekend!

Op de linker pagina vul je de usual stuff in: datum, hoe je er geraakt, welke gidsen je gebruikt/meeneemt, wie je meeneemt (met of tegen je zin), notities en een checklist specifiek voor dit tripje.

Op de rechterpagina is het vooral fun and games: memorable moments, als in: wat was er het meest leutige aan heel dat weekend en ruimte om (platte) souvenirs in te kleven.

DSC_0374

Short trips.

Denk aan midweeks, korte reisjes etc. Maar ik denk dat ik hier ook de meest leuke daguitstappen ga in zetten. Altijd leuk om op die manier de herinnering terug boven te halen en als inspiratie als we eens niet weten wat te doen.

Op de linkerpagina terug the usual: datum, hoe er te raken, plaatsen die je bezoekt, gidsen, gezelschap en notities. Op de rechterpagina een specifieke checklist voor deze trip.
Op de volgende pagina heb je de hele linkerpagina om de beste momenten te verzamelen en de hele rechterpagina voor (wederom platte) souvenirs.

travel journal 3 - mrscurlyblog.wordpress.com

Long trips.

Laat ons hopen dat deze sectie zo rap mogelijk vol staat.
De eerste twee pagina’s zijn voor de datum, transportmiddel(en), reisgezelschap, gidsen en op de rechterpagina een checklist.
De volgende twee pagina’s zijn op de linkerpagina voor plaatsen die je hebt bezocht met ruimte voor de datum en op de rechterpagina voor plannetjes en notities.

travel journal 4 - mrscurlyblog.wordpress.com

Op de volgende pagina’s heb je een linker- èn rechterzijde voor memorable moments en nog eens een linker- èn rechterzijde voor foto’s, toegangskaartjes, souvenirs, …
Ge kunt dus al een redelijk lang tripke maken dus 😉

travel journal 5 - mrscurlyblog.wordpress.com

Moleskine heeft ook nog voor onze vrije geest gezorgd. Ze hebben er nog zo’n 50 pagina’s bijgestoken die vrij door ons in te vullen zijn, wel al netjes onderverdeeld in 5 (blanco) secties. Denk dus aan websites die je hier kan bijhouden, restaurants, plekken die je nog (terug) moet bezoeken, …

DSC_0381

Helemaal op het einde is er ook nog een dubbele ‘pocket’ voorzien waar je zaken kan in bewaren en waar bij aankoop ook nog eens stickertjes in te vinden waren. Zo maak je die travel journal nog persoonlijker.

DSC_0388

Vind ik hem zijn geld waard? Ja. Zelfs Husband zeurde niet over het feit dat ik bijna €20 had uitgegeven aan ‘een boekske’ nadat hij het grondig had bekeken.
Zou ik hem aanraden aan mensen die graag (en veel) reizen? Yep. Hier geraak je alles gedetailleerd in kwijt.
Ga ik het vollen bak gebruiken? Totally. Ik ben er al volop mee bezig 😉

kusJe kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

16 gedachten over “Ik ga op reis en neem mee… de Moleskine Travel Journal.

    1. Ik wou eigenlijk al heel lang een Filofax, maar wat zijn die duur, joh! Toen botste ik op Moleskine (pure nostalgie vond ik dat) en ik ben er weer helemaal verliefd op geworden 😀 Superhandige dingen!

      Like

Geef een reactie

