Leven, liefde & gezin

Mijn lijf en ik – deel 1: the road ahead…

Mijn lijf en ik - deel 1- the road ahead... - mrscurlyblog.wordpress.com

De zomer toont nu al goed zijn gezicht. De temperaturen stijgen en de zon begint meer uurtjes te branden dan dat ze weggestopt zit achter ons grijze Belgische wolkendek (nog steeds geen chance, ik woon nog steeds niet in de Caraïben).
De witte winterbenen en bikini’s worden weer bovengehaald.
Overal waar je kijkt zie je korte broekjes en zomerjurkjes. En de stranden liggen vol met dames in bikini.
Het doet me ieder jaar steevast eens stilstaan bij hoe ik naar mijn lijf kijk.
En of ik er eigenlijk wel zo van houd als ik zou moeten doen.

1af8035c405f94e1589a869616d4da0a

Dat lijf en ik go way back. 33 jaar om precies te zijn (nie verder vertellen, ik zweer nog steeds bij 27, ook al ga ik stilletjes aan richting ‘langs achter een lyceum, langs voor een museum’).
We hebben samen al veel meegemaakt, goede en slechte, leuke en minder leuke dingen.
Maar het is het lijf waar ik het tot het eind van mijn dagen mee ga moeten doen. Willen of niet. En of ik er nu van houd of niet.

Haal ik zo happy as ever en heel zelfzeker die bikini boven en huppel ik (tettenloos) Baywath-like vol zelfvertrouwen over een strand waar iedere vierkante centimeter is ingenomen door bruingebakken andere lijven? Neen.
Nog altijd niet.
Zelfs niet na 33 jaar.

Ook dit jaar stond ik bij de eerste warme dagen in korte short voor mijn spiegel naar mezelf te staren. Zie ik ergens putjes? Rimpeltjes? Vlekjes? Is dit wel strak genoeg? Kan dat niet wat voller? 
Dat mijn borsten wat voller kunnen, weten we allemaal. Een twaalfjarige puisterige puber heeft verdorie meer curves dan dedeze hier.
Als ge meer sportbh’s dan gewone bh’s hebt, dan weet ge het wel.
En op de koop toe ontdekte Husband de voorbije maand al twee f*cking grijze haren op mijn kop. TWEE!

Maar mijn lijf is meer dan (de niet bestaande) curves alleen. Mijn lijf is iets waar ik moet van (kunnen) houden. Het heeft uiteindelijk al meer voor me gedaan dan ik ooit had kunnen en durven denken. Dat lijf van mij bestaat niet alleen uit uiterlijkheden, maar ook uit kunnen en kracht. Voor vanalles en nog wat. Voor dingen waar ik eeuwig trots op ben. En dankbaar voor.

Houd ik van mijn lijf? Soms wel, soms niet.
Op dagen dat die rattennest op mijn hoofd besluit een good hairday te hebben, mijn huid glanzend en gaaf weerkaatst in de spiegel, er geen vlekje of pukkeltje te bespeuren is op mijn hele lijf en ik energie heb voor 10, houd ik ervan.
Op dagen dat dat kreng, Moeder Natuur, mij terug een bezoek brengt, of het niet wil luisteren naar mijn nooit stilzittende geest, vervloek ik dat arme lijf van mij.
Want waar mijn geest nog een jonge twintiger is, is mijn lijf dat niet altijd meer.

Houden van je lijf is ook een weg die we moeten bewandelen. Althans, ik toch. Met een Belgisch wegdek weliswaar, gemaakt uit kasseien, vol putten en drempels, waar ge af en toe uw poten op breekt om dan uiteindelijk op een vers aangelegd stukske weg te komen (metaforisch… in België vindt ge geen deftig vers aangelegde stukskes weg). Plat, glad en waar ge zonder al te veel problemen verder over huppelt. Want je hebt één van de moeilijkste en zwaarste wegen genomen naar ’t schoonste dat er bestaat: zelfliefde. Ook voor dat lijf.

Ik wandel nog steeds op die weg. Die kasseiweg. Maar ergens in de verte zie ik een glimp van een vers stukske tarmac. Nu nog zorgen dat ik er geraak zonder mijn voeten te breken. Wreed moeilijk als ge zo lomp zijt als ik.

Mijn lijf en ik, we go way back. En ook al vind ik het soms niet zo’n leuk lijf, ik hoop dat we nog lang samen mogen blijven.
Via ne kasseiweg richting een glad wegdek van eeuwige liefde, zelfs op mijn mindere dagen.

59ed1ce0de8e94c413d877511c3fb765

kusJe kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

4 gedachten over “Mijn lijf en ik – deel 1: the road ahead…

Geef een reactie

