Overig

The island life: Tiengemeten

The Island life-Tiengemeten - mrscurlyblog.wordpress.com

Kennen jullie het, Tiengemeten? De Nederlanders onder jullie kunnen nu vals spelen, want jullie kennen het waarschijnlijk allemaal.
De Belgen die tussen mijn lezers zitten stoten nu waarschijnlijk een ‘Huh?’ uit.
Tenzij ik onder een steen heb geleefd de laatste jaren. Wat ook wel eens het geval zou kunnen zijn.

Ik kwam Tiengemeten voor de eerste keer tegen bij medeblogster Lotus Writings (bij deze, een ferme dankjewel om mij dit prachtig stukske natuur te leren kennen 😉 ).
Ik keek, las en zag Schotse Hooglanders staan. Laat die beesten nu net één van mijn favorieten zijn. Iets met een hoge aaibaarheidsfactor, er een beetje lomp uitzien en veel te veel haar.
Helemaal ik dus.

Sinds het zien van die blogpost viel de naam Tiengemeten wel minstens ene keer per dag hier ten huize Mrs. Curly.
Of zeurde ik er ene keer per dag over. Alles hangt af van hoe je dat bekijkt natuurlijk.
Ik had namelijk nog een Moederdag-uitstapje te goed. Want dat is wat wij doen: wij doen aan uitstapjes. Geen grote, dure cadeaus. Hoeft helemaal niet en hebben we ook helemaal niet nodig. Wat we wèl nodig hebben, in het leven van alledag is af en toe een dagje pure ontspanning en tijd met ons vijf om ’s avonds weer huiswaarts te keren in a zen state of mind.

Maandag trokken mijne nest gekken en ikzelf dan eindelijk richting Tiengemeten, op zoek naar die rust en ontspanning.
Ik had er, gene zever, dagenlang naar afgeteld. Want zo’n kind ben ik dan, ik kan daar echt super hard naar uitkijken, naar zulke dagen.
En ook naar de Schotse Hooglanders natuurlijk. In België vind je die namelijk niet. Of toch niet waar ik van weet. Ik moet er verdorie voor naar een ander land rijden (klinkt een beetje avontuurlijker dan gewoon ‘naar Nederland rijden’, hè?)

We hadden ons goed voorbereid: er werd een picknick meegesleept, want dat vinden wij gezellig (de duusd mieren die meesmullen van ons eten vinden dat ook), we hadden onze comfy sneakers aan, de koters hadden speelkledij mee en het belangrijkste: mijn haar zat vast in een vlecht.
Krullen en veel wind gaan namelijk niet goed samen. Tenzij ik een hele dag haar wil lopen vreten.

Juist voor het middaguur parkeerden we onze voiture op de (gratis. Komt da tegen, seg. In België waren we voor die parking alleen al €10 kwijt geweest) parking en begonnen we de dag met onze picknick.
We all love our food en leute kunt ge niet op een lege maag maken.
Perfect timing, want onze broodjes waren net binnen gepropt op het moment dat de veerboot vertrekkensklaar was.
Alleen dat al is voor ons een avontuur op zichzelf. De koters en ikzelf vonden het geweldig en Husband scheet nog net niet zijn broek onder.

DSC_0352

Het is duidelijk, wij gingen vooral voor die koebeesten. Eens van die veerboot was het dus meteen richting Wildernis.
We keken onze ogen uit op de weidse zichten, lieten al het vogelgekwetter onze oren binnendringen en genoten van de wind in onze haren.
Puur natuur, daar houden wij van.

DSC_0377

DSC_0380

DSC_0470

Na niet te lang wandelen zagen we de eerste Schotse Hooglanders al staan.
Dit oudje sprong nog net niet op en neer.

DSC_0363

Husband kon me uiteindelijk wegslepen van bij de oever. Anders zat ik daar nu misschien nog.

Dat we onder de indruk waren van die dieren is zacht uitgedrukt. Zelden heb ik een dier zo’n rust zien uitstralen.
Zelfs die drie koters van ons werden er even stil van. En geloof mij, mensen, dàt is een zeer zeldzaam iets.

Maar wat we niet veel verder vonden, zorgde ervoor dat we nog stiller werden en onze kinnebak nog net niet tegen de grond lag.
Op maar een tiental meter van het wandelpad stond een hele kudde te grazen. Al een geluk dat ik de hele website van Tiengemeten had uitgeplozen en zo al wist dat je de dieren niet mocht aanraken, anders huppelde ik er tussen, met in mijn kielzog, mijne nest gekken.

DSC_0422
We zagen de bruine vlekjes al van ver.

Ik vraag me nog steeds af wie nu wie stond te bekijken: wij die koeien of die koeien ons?

Op wolkjes van zoiets mooi te mogen aanschouwen zetten we onze wandeltocht verder, regelmatig achterom kijkend, nog geen afscheid willen nemend van de Bertha’s (ik heb ze allemaal Bertha genoemd by the way).

Maar Tiengemeten brengt nog andere prachtige dieren met zich mee…

DSC_0412

DSC_0417

DSC_0442

DSC_0450

… en nog zoveel meer…

Maar ook echt speelplezier voor die wildebrassen van ons.
Terwijl moeder en vader even genoten van een kop koffie, gingen zij zich te buiten in Speelnatuur.
Stel je er een speeltuin van meer dan 4 hectare bij voor, maar waar de kinderen vooral met de elementen van de natuur spelen in plaats van met schommels, plastiek glijbanen enzovoort.
Met andere woorden: water en modder.
Heel veel modder.
Kinderen vinden dat voor de één of andere vreemde reden geweldig.

Ze wandelden door de beekjes, gingen op avontuur door het riet en gleden van modderglijbanen.
Op het eind van de namiddag hadden we drie zwarte, uber smerige, maar ook mega happy koters.
En ook een ontspannen mama en papa die de rest van de week verder teerden op hun zen state of mind die Tiengemeten bracht.

Dat ik Nederland stiekem vaak mooier vind dan België is eigenlijk niet echt een geheim meer. En dit stukje Nederland heeft me nog maar eens getoond waarom.
Het is zeker, Tiengemeten ziet deze wilden nog terug.

DSC_0455DSC_0462

IMG-20170606-WA0011

Tips:
  • Neem kledij mee die heel smerig mag worden. Gegarandeerd dat die koters als echte varkens in die modder gaan rollen. En zeg nu zelf: dat plezier wil je hen niet ontnemen natuurlijk 😉
    Heb je geen extra kledij mee? Geen paniek, je kan er ook altijd krijgen bij de ingang van Speelnatuur.
  • Houd rekening met de uren van de veerboot. De laatste vertrok maandag om 17 uur. Je zal hem maar net gemist hebben en de dag erna school hebben en/of naar het werk moeten.
    Ook al lijkt een overnachting op het eiland geen straf, vind ik.
  • Voorzie toch een truitje om mee te nemen. Ze hadden goede temperaturen voorspeld, maar door de stevige wind (die wel normaal is, denk ik dan, in die omgeving) werd het al snel nogal frisjes.
  • Weet je niet goed waar te beginnen, heb je een vraag, wil je een plattegrond van het eiland, …? Stap even binnen bij het bezoekerscentrum (kom je direct tegen als je van de veerboot stapt). Wij hadden een mega lieve dame die ons met heel veel plezier en een grote glimlach verder hielp.
    Zo ook in het loket op het vasteland waar je de kaartjes voor de veerboot kunt kopen, trouwens. Ik had een lelijke schaafwonde op mijn rug die dag en natuurlijk vergeet ik daar dan een pleister op te leggen voor vertrek. De dames hielpen me met plezier. Ik heb het ding zelfs niet eens zelf moeten kleven 😀
  • Honden zijn meer dan welkom op Tiengemeten, behalve in Speelnatuur.
  • Het is blijkbaar NIET ok om zo’n Schotse Hooglander te proberen meenemen naar huis… 😀

kusJe kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

14 gedachten over “The island life: Tiengemeten

  1. Ik heb je verslag met een grote glimlach zitten lezen! Wat een prachtige foto’s en mooi om te zien dat jullie het ook zo naar je zin hebben gehad. Heerlijk he, die rust in de natuur op Tiengemeten? En die Schotse hooglanders zijn zulke mooie beesten. Wij waren er ook even stil van.

    Liked by 1 persoon

    1. 😀 Geloof me, volgens mij hadden die beesten iets van ‘Dear Lord, weer een bende mensen die ons staan aan te gapen *graas* *graas*’ Die doen echt niks 😉 Buiten zichzelf volvreten dan 😀

      Like

  2. Ik was er nog nooit geweest (denk ik) terwijl ik er vlakbij heb gewoond (Dordrecht). En Schotse Hooglanders? Vind ze ook prachtig (en lekker….).
    En ik heb nog een tip voor jou: gebruik altijd je zonnekap op je objectief, ook als de zon niet schijnt. Is een extra bescherming voor je objectief en houdt eventuele flair tegen. 😉

    Like

      1. Met ‘flair’ bedoel ik strooilicht. Er weerkaatst altijd wat licht tegen de rand van je objectief en geeft soms een sluier over je foto’s. Als je standaard altijd je zonnekap gebruikt, heb je daar ook geen last meer van. Waar je dan wel aan moet denken is dat flitsen met de ingebouwde flitser (wat toch al niet mooi is) een schaduw kan geven op je foto’s, zeker als je een zoomobjectief gebruikt en die dan in de uiterste stand hebt.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

