Creativiteit·Interieur & DIY

DIY: foto op hout.

DIY-foto op hout - mrscurlyblog.wordpress.com

Je ziet ze vaak voorbij komen op het internet: de foto’s op hout geprint.
Allerhande webshops bieden de service aan. Prachtig vind ik het.
Prijzig ook heel vaak.
Bummer.

Het wil nu natuurlijk zo zijn dat ik net zo’n persoon ben die dat dan wel wil hebben. Want ‘ik vind dat mooi’ en ‘het zou zo mooi staan in huis’.
Allemaal waar natuurlijk. En Husband weet wel beter dan me tegen te spreken.

Maar waarom niet eens zelf proberen? Ik kan het natuurlijk niet printen op hout, het moet op een andere manier, maar het kost me amper iets om het zelf te doen en het leukste van alles is dat ik het zelf heb gemaakt.
Geeft het toch dat beetje meer vind ik dan ๐Ÿ˜‰

Je kan het vrij simpel maken. Echt wel. Trust me… Was ik actrice, ik had een rol als kabouter Lomp bij Plop. Dus als ik het kan, kan iedereen het.

Het enige dat je nodig hebt zijn de volgende zaken:

DSC_0283

  • een houten plankje (zorg ervoor dat de kant waar je foto op komt zo glad mogelijk is)
  • een foto geprint metย een Laserjet printer, in spiegelbeeld. Kan je gemakkelijk bereiken met de standaard fotobewerkingsprogramma’s op de meeste laptops. Of met online tools zoals Canva en PicMonkey).
    In kleur of in zwart/wit, dat maakt niet uit ๐Ÿ˜‰
  • crea podge. Dit is een soort lijm dat je ook als vernis kan gebruiken. Vind je voor twee keer niks bij de Action.
  • een verfborstel (Actioooooon! ๐Ÿ˜€ )
  • klantenkaart of iets dergelijks (staat niet op de foto. Oops.)

En een beetje tijd. Niet veel. Echt niet. ๐Ÿ˜‰

Begin eerst met een dikke laag crea podge op het plankje te doen en zo gelijkmatig mogelijk uit te smeren:

DSC_0284
Nog niet uitgesmeerde versie. Duidelijk.

Neem dan je foto en leg hem er met de afbeelding naar onderen op.

DSC_0285

Met je klantenkaart ga je over de achterkant van de foto. Zo zorg je ervoor dat hij goed hecht รจn dat er geen luchtbelletjes onder blijven zitten. Ook haal je zo alle overtollige crea podge weg.
Hou dus wat huishoudrol in de buurt. Dit is een smerig werkje. Tenzij je natuurlijk een onbruikbare klantenkaart van Kruidvat wilt.

Leg het ding nu opzij. Vanavond mag je verder doen ๐Ÿ˜€

Na een dagje drogen, mag je beginnen aan het verwijderen van het papier.
Dit doe je door met een natte doek het papier redelijk goed nat te deppen…

DSC_0287

Eens het papier wat week begint te worden, ga je heel voorzichtig (HEEL voorzichtig) beetje bij beetje de achterkant van je afbeelding met je vingers eraf wrijven.
Zet er niet teveel druk op, want dan haal je gewoon de hele foto er weer af. En probeer ook geen cirkeltjes te draaien of heen en weerย te wrijven, maar zoveel mogelijk in dezelfde richting te blijven gaan. Op die manier gaat het het best ๐Ÿ˜‰

DSC_0291
Bereid je voor op veel ‘papierdrets’.

DSC_0292

DSC_0295
Hier zie je al heel goed hoe het eindresultaat gaat worden. En dat ik dringend mijn aanrecht moet aanvallen met azijn. Kalkvlekken enzo. :/

Als je daarmee klaar bent, spoel je het plankje even af en krijg je dit:

DSC_0296

Nu, meerdere voorgaande pogingen hebben me al geleerd dat dit niet zo blijft. Dit is dus een nog nat plankje. Eens de boel droog is komt er een soort witte waas overheen (bwรจkes). Nog eens over gaan met water en met je vingers is een no go, want dan wrijf je meteen ook je foto weg.

De truc die ik ondertussen geleerd heb is, er een paar lagen crea podge overheen doen. Dat zorgt ervoor dat die witte waas zo goed als wegblijft.

Met de verfborstel breng je dus terug een laagje crea podge aan en dan heb je zoiets:

DSC_0297

No worries, dat wit droogt mooi uit. En het werkt ook echt als een soort vernis die hard wordt en je foto beschermt ๐Ÿ˜‰

Als de eerste laag bijna droog is, doe je er nog een tweede overheen en dat herhaal je nog een derde keer (best in de buurt blijven, want dat gaat vrij snel).

Eens alles droog heb je dit als final result:

DSC_0312

DSC_0304

DSC_0314

DSC_0309

Tadaa! Een foto op hout! ๐Ÿ˜€

Ik vind het vooral leuk dat het net een oude krantenfoto lijkt en dat je de houtstructuur er toch nog wat door ziet.
En natuurlijk omdat mijn drie gekken erop staan ๐Ÿ˜‰

Ideaal ook om cadeau te doen! Ondertussen heb ik al aan verschillende mensen iets gelijkaardig cadeau gegeven, van foto’s op een plankje tot een foto op een kistje, en iedere keer waren ze super enthousiast ๐Ÿ™‚
Niks leuker dan een persoonlijk cadeautje toch?
Ook voor jezelf ๐Ÿ˜‰

kusJe kan me ook volgen opย Facebook,ย Instagramย enย Bloglovin’!

16 gedachten over “DIY: foto op hout.

    1. Graag gedaan! :*
      Wist zelfs niet dat er daar workshops voor waren. Ik heb zo de indruk dat zulke workshops makkelijker te vinden zijn in Nederland dan in Belgiรซ. Die saaie Belgen toch… ๐Ÿ˜€

      Like

  1. Superleuk resultaat! Ik heb ook al een paar keer foto’s op hout gezet en het effect kan zooo verschillen van je soort hout en de hoeveelheid mod podge die je gebruikt. Ik heb het zelfs al uitgeprobeerd met een inkjetprinter, dan moet je de afbeelding printen op aluminiumfolie maar je ziet ze ook wel veel minder duidelijk op het hout zitten. Dit is echt duidelijk (en cool)! X

    Liked by 1 persoon

    1. Op aluminiumfolie? Wist zelfs niet dat dat mogelijk was! Moet ik toch ook eens proberen ๐Ÿ˜‰
      Het soort hout heeft er inderdaad ook veel mee te maken. Hoe gladder, hoe beter, heb ik al gemerkt ๐Ÿ˜‰

      Like

Geef een reactie

