Interieur & DIY

DIY: tijdschriftenstandaard

diy-tijdschriftenstandaard-mrscurlyblog-wordpress-com

Ik kamp met plaatsgebrek.
Plaatsgebrek voor tijdschriften that is.
Husband leest graag de Knack. Ik lees graag woonmagazines en magazines à la Burda met patronen en naai-ideetjes in.
Eén probleempje: we hebben er geen tijd voor.
We kopen ze dus de hele tijd, verzamelen ze ergens in huis en laten ze daar dan verstoffen tot een maand of 6 later als we eens een weekend geen reet te doen hebben (inderdaad, dat komt zo om de 6 maanden eens voor) en we er eens in kunnen bladeren.
Van lezen spreken we niet. Drie koters enzo.

Tot nu stonden al die magazines netjes te wachten op hun moment of fame in mijn Ikea-trolley waar ik al mijn naai-spulletjes in bewaar.
En dat moet je nu net niet doen bij mij.
Die trolley dient voor naaispulletjes. En naaispulletjes alleen.
Alles hier in huis heeft een functie. En die wordt niet gedeeld.

Tijd dus om iets in elkaar te ‘timmeren’ voor de tijdschriften.
Waar ze verder kunnen wachten op hun moment…
Maar aangezien we op dit moment nogal aan het verzuipen zijn in de verbouwingen, had Husband nu ook geen zin om iets veel te ingewikkeld in elkaar te steken. En ik houd niet van ingewikkeld in elkaar gestoken zaken.
Eenvoudig en strak was the key.
Ik kwam met een eenvoudig idee (ik heb niet anders) en Husband voerde dit flink uit.
Soms luistert ie al eens.

Hij haalde ’s ochtends het hout bij de doe-het-zelf zaak en een uur na thuiskomst kwam hij beneden met het eindresultaat 🙂

dsc_0309

Ook plaatsgebrek?
Of teveel tijdschriften?
Of gewoon zin om je man te irriteren met een diy-projectje? Of jezelf?
Hieronder stap voor stap hoe wij het gemaakt hebben 😉
Alez… Husband dan…

Stap 1.

In de doe-het-zelf zaak haal je houten plankjes in het soort hout dat je wilt. Wij kozen voor vuren, dit staat namelijk leuk bij onze zitbank aan de eettafel en bij de blank eiken zittingen van onze  krukjes.
Je vraagt meteen om de plankjes op maat te laten zagen, maakt het des te makkelijker 😉
Wij kozen voor 51×33 cm. Hoe we daarbij kwamen? Wel, het grootste tijdschrift dat wij hier in huis hebben is 29×22,5 cm en we wilden nog een randje hout rond het tijdschrift zien als het in de standaard lag. Reken daarbij ook nog eens de dikte (1,8 cm) van het tweede plankje dat er middendoor gaat schuiven.

Maar afmetingen zijn natuurlijk afhankelijk van hoe groot of klein je het zelf wilt.

dsc_0296
Twee plankjes liggen netjes op elkaar om zeker te zijn dat er nergens schuin gezaagd is. Anders gaat je standaard wiebelen. Not what we’re aiming for.

Stap 2.

Op beide plankjes teken je in het midden de dikte van de andere plank af (zou normaal gezien 2 keer hetzelfde moeten zijn).

dikte-van-de-andere-plank-afgetekend-tot-aan-de-helft

Stap 3.

Met een invalzaag (of figuurzaag. Trust me, het moment dat Husband over een invalzaag begon, dacht ik eerst dat ie een invaller voor mij bedoelde. Ik kende het dus niet…) zaag je nu de insnedes uit waar je straks de twee planken in elkaar gaat schuiven.

dsc_0298
Dit is dus blijkbaar een invalzaag…

Dit zou dan het resultaat moeten zijn:

dsc_0310

Misschien moet je hier en daar nog wat bijschuren met een fijn schuurpapiertje zodat de randen mooi glad zijn.

Stap 4.

Schuif de twee plankjes in elkaar…

dsc_0311

dsc_0313

… en tadaaaaaaa!!!!!!! Een eenvoudige, gemakkelijk te maken tijdschriftenstandaard 🙂

dsc_0309dsc_0306dsc_0305

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

7 gedachten over “DIY: tijdschriftenstandaard

Geef een reactie

