Interieur & DIY

Een plant die je nooit water hoeft te geven? Het bestaat!

 

een-plant-die-je-nooit-water-hoeft-te-geven-het-bestaat-mrscurlyblog-wordpress-com

Een paar weken voor Kerstmis zag ik in een reclamefolder iets geweldig staan.
De ‘Pikaplant jar’.
Er gingen meteen belletjes in mijn hoofd af en mijn inner shoptrut gilde ‘Hebben! Hebben! HEBBEUH!’
Ik informeerde Husband heel tactvol dat dat toch echt een geweldig cadeautje voor mezelf zou zijn.
En met tactvol bedoel ik: ‘Husband, ik wil da.’

Een paar weken later, op 22 december, kwam Husband thuis met een pakje.
Mijn eigenste, heel hard gewilde, Pikaplant jar.
Zeg nu nog eens dat je mannen niet kunt trainen.

dsc_0196

Misschien ken je het.
Misschien niet en vraag je je nu af wat in godsnaam een Pikaplant jar is. Well, bear with me. Hier komt den uitleg 😉

De Pikaplant jar is een hermetisch afgesloten weckpot met daarin, jawel, een plant.
Je hoeft het plantje dus nooit water te geven.
Per-fect voor mij.
Ik ben grote fan van de luchtplantjes voor de weinige zorg die ze vragen en nu dus ook van de Pikaplant jar.
Hoe overleeft het ding dan, vraag je je af? Welnu, ze voorzien het plantje (een koffieplantje. Helemaal goed voor mij. Er komt koffie in voor.) van water en voedingsstoffen en sluiten dan de pot hermetisch af.
Het plantje creëert zijn eigen biotoop en hergebruikt het water en de voedingsstoffen in de pot. Het kan zo tot 12 maanden (en soms zelfs langer!) overleven in de pot.
Ain’t nature grand?

Helemaal geen omkijken naar is nu misschien ook iets overdreven. Maar de eisen die het plantje stelt zijn geen hoge eisen.
Daar houden we van, van dingen die niet veeleisend zijn.

Je moet dus wel met een paar zaken rekening houden, onder andere de plaats waar je hem juist zet.
Het plantje heeft graag een vrij constante temperatuur. Niet net naast je open haard gaan installeren dus.
Ook direct zonlicht kan het niet verdragen.
Een beetje zoals ikzelf.
Vrij logisch ook, het plantje zit in een soort van glazen bokaal. Direct zonlicht erop zou willen zeggen dat je het gewoon kookt.
Die biologie les zoveel jaren geleden heeft toch nog iets opgebracht.

dsc_0205

Ondertussen staat mijn Pikaplant net geen maand in onze eetkamer en hij (of zij?) doet het goed. Het plantje leeft dus nog.
Een klein mirakel hier, want ik kan nog geen basilicum in leven houden binnenshuis.
Het doet dus wat het zegt: het vraagt zo goed als geen verzorging en, zoals het Pikaplant motto zegt: greener living is inderdaad better living.
Zeker als je er geen omkijken naar hebt 😉

dsc_0193

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

8 gedachten over “Een plant die je nooit water hoeft te geven? Het bestaat!

    1. Of je er zelf een nieuwe kan insteken weet ik niet zeker. Maar je brengt me alleszins op ideeën om het te proberen 😉
      Wel heb ik ergens gelezen dat je na een jaartje, als je merkt dat je plantje het niet meer zo goed doet in de pot, je het eruit kan halen en in een grotere, gewone bloempot kan zetten en het dan verder groeit.
      De weckpot kan altijd nog voor iets anders gebruikt worden. Het is een leuk decoratiestuk op zichzelf 😉

      Like

  1. Heel leuk! Nu hoef ik geen water meer te geven wel zal ik 35 keer dag moeten roepen dat de kinderen niet aan de glazen pot mogen zitten 😉 nee hoor, het zijn engeltjes.

    Liked by 1 persoon

    1. Thanks! :*
      Er zijn 2 soorten plantjes zelfs 😉
      Ach, geloof mij, hier overleeft er ook niet veel, hoor. Het is me soms nog een raadsel hoe ik in godsnaam de rest van mijn gezin in leven houd 😀

      Like

Geef een reactie

