Leven, liefde & gezin

Onderwijs in België gratis?

onderwijs-in-belgie-gratis-mrscurlyblog-wordpress-com

Er zat een briefje in zoonlief zijn agenda. Een briefje met info voor de zeeklassen dit schooljaar.
Een vierdaagse.
Het kind zit in het vierde leerjaar. Negen jaar is hij.
Vier f*cking dagen.
Bovenop al die andere uitstapjes naar pretparken waar ze onze portemonnee lichter voor maken.
Het is ook niet de eerste keer. In het tweede leerjaar hadden ze al boerderijklassen.
Trokken ze er met zijn allen vrolijk een paar dagen op uit om wat koeien te gaan melken ofzo.
Of wat men allemaal op een boerderij ook uitvreet.
Maar we zien die etters graag en trekken dan ook met plezier onze portefeuille uit onze zak, niet?

Het was een schoon briefke. I’ll give you that, school. Ze kunnen het allemaal mooi verwoorden, echt wel.
Mooi ingepakt. Het enthousiasme en de leute druipen er vanaf.
Er ontbreekt nog maar net een grote roze strik rond dat blad papier.
Maar mij hebt ge niet liggen, ik lees tussen die lijntjes.
Want ik, ik ben namelijk een ster in het schrijven van zulke briefkes.

Er stonden twee vakjes in De Brief. Eentje met het zinnetje achter dat zei dat je toestemming gaf aan je kind om mee te gaan en eentje met het zinnetje achter dat zei dat je géén toestemming gaf.
Ik stelde me buiten de vraag waarom in godsnaam snotapen van 9 jaar 4 hele dagen en nachten naar zee moeten met school verder niet veel vragen meer.
En vinkte dan ook maar zonder nadenken het vakje aan dat zei dat ik toestemming gaf.
Want dat is wat zoonlief wil.

And then it hit me: hoeveel mama’s en papa’s staan er nu naar dit blaadje papier te staren waar ik zojuist zonder er verder bij na te denken mijn handtekening heb onder gezet, maar die hun handtekening daar niet onder kunnen zetten?
Hoeveel ouders zijn nu misschien al aan het rekenen geslagen omdat die €160 voor die vier dagen aan zee die de school ons oplegt (ik heb alleszins niet de vraag gekregen of ik er überhaupt wel mee akkoord ga dat ze zoiets zouden inplannen) toch net teveel van het goede is?

Zoonlief kwam die dag thuis met grote ogen, de grootste lach ever en een overdosis enthousiasme. Want dat briefke in zijn agenda, dat was net een shot heroïne voor dat kind.
Daar kan je toch geen nee tegen zeggen, zeker? Alé, gij!
Neen, ik laat hem wel meegaan. Uiteindelijk, we kunnen het betalen. We behoren tot die happy few die hun hele financiële toestand wel wat voor elkaar heeft.
En ook al vind ik het dikke vette bullsh*t om kinderen van 9 jaar 4 dagen ‘op reis’ te laten gaan onder het mom van een ‘pedagogische uitstap’ (my ass), hij wil het, dus doen we het.
Maar die andere koters van het 3de en 4de leerjaar kwamen met net datzelfde smoelwerkske zo’n achterdeur doorgelopen die dag.
Die andere ouders zagen ook een trippend kind op hen afdrentelen met De Brief in hun handen en de vraag ‘Mag ik? Mag ik? Mag ik? Toeoeoeoeoe?! MAG IK MEEEEEE?!?!’
Jij zal maar net die ouder zijn wiens bankrekening die €160 niet kan rekken.

Maar je bent natuurlijk ‘niet verplicht’ om je kind mee te laten gaan. Nee, hoor! *sarcasm input*
Want dat is wat die ouders te horen krijgen: ‘Het is niet verplicht’.
Zeg maar eens neen tegen dat trippend kind, hè.
En wil jij de ouder zijn van dat kind dat als enige niet mee kon op die vierdaagse? Wil jij de ouder zijn van dat kind dat misschien wordt uitgesloten achteraf omdat het niet meeging omdat moeder en vader er de centen niet voor hebben?
Want hoe graag we ook willen geloven dat al onze kindjes wereldwijd engeltjes zijn… they’re not. Kinderen kunnen wreed zijn. En kinderen kunnen pesten.
Als ge dan geen stigma hebt voor de rest van uw schoolcarrière dan weet ik het ook niet meer.
En als dat al niet telt als een vorm van verplichting…

Of je krijgt DE oplossing van de dag! ‘Betalen kan in 2 keer.’ (Er moet een apart lettertype voor sarcasme komen. Echt wel.)
Dat zei De Brief een beetje verder toch.
Mensen die die €160 niet in één keer kunnen betalen zullen het vast ook niet zo gemakkelijk hebben om het in 2 keer te betalen in 2 opeenvolgende maanden, vrees ik.
Uitstel van executie noem ik dat.

Ieder jaar hoor je erover in de media: meer en meer openstaande schoolfacturen. Meer en meer kinderen die zelfs met een leeg brooddozeke naar school gestuurd worden. Mijn maag krimpt ineen bij het idee alleen al.
Bijna 1 op 5 kinderen leeft in armoede. Als je weet dat in een gemiddeld lagere school-klasje 15 à 20 leerlingen zitten, dan weet je ook meteen hoeveel kindjes er ongeveer in zoonliefs klas zitten wiens ouders het koud kregen bij het lezen van De Brief.

En nog zien ze het niet in. En nog doen ze er mee verder.
Jaar na jaar na jaar. Reisjes en uitstapjes die, let’s be honest, veel geld kosten voor wat het maar is en eigenlijk totaal onnodig zijn.
Als men al in het tweede leerjaar begint met drie dagen op een boerderij, gevolgd met in het vierde leerjaar een vierdaagse naar zee. Waar eindigt dit dan?
Maar ik weet het antwoord op die vraag wèl al. In een skireisje van een week en een paar luttele honderden euro’s (alle sh*t die je nog moet kopen om ze ter plekke gepast te kleden enzo nog niet meegerekend) in het zesde leerjaar.
En de middelbare scholen breien er gretig een vervolg aan in ons Belgenlandje.
Hoeveel kinderen moeten er op den duur in armoede leven eer men gaat doorhebben dat al die nodeloze toestanden eigenlijk niet nodig zijn? Alle kindjes?
Gaat men dan eindelijk eens stoppen met zulke reisjes en die druk van menige ouder-schouder wegnemen?

Ministers van onderwijs gaan er al jaren prat op: onderwijs in België is gratis!
Ik vraag me oprecht af waar die hun koters naar school gaan. Maar ’t is alleszins niet in België.
Of wacht… die ministers verdienen dan ook een pak meer dan de gemiddelde Belg.
En ik vraag me echt af wanneer er eens een minister gaat komen die gaat opspringen en gaat zeggen ‘Nu is het genoeg geweest. We moeten stoppen met ouders die het al moeilijk hebben het nog moeilijker te maken en kinderen die misschien al een stigma hebben een nog groter stigma te bezorgen!’
Maar neen. Nog geen enkele heeft het gedaan. Te lui? Te laf? Of te weinig voeling nog met het plebs?

Dat zo’n reisjes leuk zijn, dat begrijp ik. Maar over de zee leren kan men ook op school.
Dat er vissen in dat sop zitten en welke kan je in dat lokaal ook leren.
Dat men uitstapjes wil doen met de kinderen, dat begrijp ik ook. Maar doe dan uitstappen die voor alle lagen van de bevolking haalbaar zijn.

Tijden zijn veranderd. Toen ik die leeftijd had gingen we 1 keertje in een schooljaar op schooluitstap.
Naar Bokrijk.
Man, dat was nogal eens iets. Rock n’roll.
Betaalbaar. En maar ene keer in een heel jaar.
Geen enkele ouder die erover stond te lullen.

Maar ik ben nu misschien een oud wijf. Dat moet meegaan met haren tijd.
En ik ga met plezier mee met mijnen tijd.
Maar ik ga ook met plezier mee met de mensen die het niet zo makkelijk hebben in onze maatschappij.
Niet iedereen heeft een gezegend leven en daar kunnen we nu eenmaal niet zomaar ons hoofd van wegdraaien.
Zelfs niet de scholen en zelfs niet de ministers.

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

 

9 gedachten over “Onderwijs in België gratis?

  1. Behoorlijk veel geld om zomaar even te moeten neertellen. Inderdaad, de optie niet doen is bijna onhaalbaar. En wanneer bijna iedereen betaalt, ontbreekt de noodzaak voor verandering. Niemand laten betalen als protest is nog een optie, maar zouden andere ouders meedoen? Ik vermoed van niet, zeker niet als ze goed in de slappe was zitten. Kortom, ik snap je bezwaar. Vind kinderen van 9 ook best jong om vier dagen weg te gaan trouwens. Hier alleen driedaags kamp in groep 8 (dan zijn ze 12 jaar)

    Liked by 1 persoon

    1. Dat is het ook, hè, je moet iedereen zien mee te krijgen om het tegen te kunnen gaan… En daar wringt dan het schoentje. Net zoals je zegt 😉
      Ik vind het ook veel te jong. Kinderen van 9 zien nog geen gevaar, zijn nog zo wild en doen maar op (zoals kinderen van die leeftijd horen te zijn natuurlijk 😉 ) en dan duw je d’er een hele bende in handen van een paar leerkrachten voor 4 dagen. Ik kom nu soms al ogen tekort voor die 3 hier! 😀
      Ik maak mij daar toch allemaal best wel wat ongerust over…

      Like

  2. Ik vind dit ook veel hoor. Veel geld en een 9-jarige 4 dagen weg? Wauw. Mijn nichtje woont in Belgie en is deze week ook met school weg. 180 euries. bam. Lekker 5 dagen dansen en toneelspelen. Mag ze ook gratis hier bij d’r tante in Nederland doen hoor 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ben nu al ongerust als ik er nog maar aan denk! Vier dagen met vreemden die hem niet zo goed kennen als ik…
      Het is ook gewoon veel geld en veel te lang. Hoe komen ze er eigenlijk bij?
      Ik kan me voorstellen dat je nichtje daar helemaal geen bezwaar tegen zou maken om 5 dagen bij d’r coole tante te logeren! (Want neen, wij zijn geen grijze-dotjes-dragende-en-sokken-breiende tantes 😀 )

      Like

  3. Jij hebt dat goed verteld! Mijn zoon zit in het 6de en gaat naar Zwitserland. Het kost veel geld en naast de reiskosten zijn er ook nog kleren e.d nodig. Ik vind het zo erg voor die mama’s en papa’s die neen moeten zeggen. Omdat ze het niet kunnen betalen…

    Liked by 1 persoon

    1. Jezus, dan nog naar Zwitserland! Ze konden geen duurder land verzinnen ofzo? 😀
      Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het allemaal erg vind.
      Ik wou alleen maar dat de overheid en de scholen het ook zo erg vinden…

      Liked by 1 persoon

      1. Het scheelt wel dat hij vorig jaar of daarvoor geen schoolreis had . Bij hun is het 1x en dat in het laatste jaar. Helaas is het in stapjes betalen 4x 100 euro en dat is wel superveel he voor veel mensen. Het idee van JHERRIE is heel goe! Dat spaarprogramma zou er moeten komen.

        Like

  4. Mooi en sterk verwoord. Het is inderdaad van het goede te veel dat ze om de twee jaar zo’n lange uitstap doen. Een daguitstap per jaar is voldoende en organiseer dan in het zesde leerjaar bv een weekje weg. En voor dat weekje weg maak je een soort spaarprogramma vanaf het eerste leerjaar. Verander je van school, krijg je het geld terug en kan je dat in het spaarpotje steken op de andere school.
    Zo kan je ook de gezinnen die het al moeilijk hebben een beetje ontlasten en die kinderen een leuke reis niet ontnemen. Het is natuurlijk ook geen wonderoplossing, want er zullen altijd gezinnen zijn waarbij bv 10€/maand te veel is om weg te geven, maar het kan wel een oplossing bieden om die grote kost van zo’n reis in het zesde draaglijker te maken. En wil de overheid (en de bankensector) hierbij helpen zorgen ze voor een speciale rekening waarbij dat kleine bedrag ook nog eens een mooiere intrest geeft dan bij de huidige rekeningen. Het lijkt allemaal niet moeilijk en dat is het ook niet, maar vooral de wil en durf ontbreekt om dergelijke zaken structureel aan te pakken.

    Liked by 2 people

    1. Kijk, dit vind ik nu eens een geweldige oplossing! Het zou inderdaad zoveel oplossen moesten die reisjes beperkt blijven tot bv. in het zesde leerjaar en moest er een soort spaarplan op poten gezet worden. Het zou volgens mij al zoveel doen voor zoveel mensen.
      Maar zoals je zegt: de wil en de durf ontbreekt gewoon. Ik wacht nog steeds op de eerste politieke figuur die een stap naar voren durft nemen en tegen de stroom in durft zwemmen.

      Like

Geef een reactie

