Overig

Koffieleut wordt theeleut? – rooibos thee

koffieleut-wordt-theeleut-mrscurlyblog-wordpress-com

Ik ben een koffieleut. Het eerste dat ik doe na het opstaan is een kop koffie binnenschrokken. Liefst met een goede scheut sojamelk in en goed zoet gemaakt met zoetjes.
Je weet wel, van dat namaaksuiker. Vind ik nu eenmaal lekkerder dan gewoon suiker.
Nu de dagen korter en kouder worden merk ik dat ik wel wat meer koffie begin te drinken. Ik zou er een hele dag op kunnen voortdoen.
Wat ik eigenlijk niet zo heel goed vind. Ik heb namelijk mijn litertjes water per dag nog nodig. Minstens 2 om precies te zijn.
Allemaal gewoontes die ik heb gecreëerd. En het helpt voor mijn migraine.
In tegenstelling tot die liters koffie die ik de laatste tijd wil binnenkappen. Die helpen geen reet. Daar krijg ik alleen maar hoofdpijn van.

Ik moest dus op zoek naar een alternatief voor mijn oh zo geliefde warme drankje dat mij wat opwarmt tijdens deze steeds kouder wordende dagen.
Niet zo simpel als je van niks anders dan van koffie houdt als het op warme dranken aankomt.

Totdat een fijne Zuid-Afrikaanse dame me na de yoga-les de tip gaf om eens rooibos thee te proberen.
Ik trok al de meest vreemde gezichten toen ze het woord ‘thee’ nog maar uitsprak. Mijn maag neemt al de gekste sprongen bij alleen nog maar het horen van dat woord.
Ik krijg het gewoonweg mijn strot niet door. Warm water met een smaakske. Bwèk.
Maar volgens haar ging ik deze echt wel lusten.

Aangezien ik altijd heel braafjes luister naar anderen *ahum*, trok ik enkele dagen later de stad in en ging ik op zoek naar rooibos thee (en nog een heleboel andere sh*t).
Ik zocht en ik vond. In de Hema.
Na de eerste inspectie (altijd ruiken), dacht ik dat ik deze misschien inderdaad wel niet zo slecht zou vinden. Het ruikt namelijk heel lekker.
Meenemen dus die handel en testen!

dsc_0061

De dag erna, ergens in de voormiddag, na mijn tiende kop koffie of zoiets en de eerste tekenen van een overdosis cafeïne (ik hing nog net niet in de lusters), maakte ik mezelf een kop thee.
Met de hulp van Husband.
Deze amateur wist zelfs nog niet hoeveel thee je in zo’n friggin’ thee-houder-ding (hoe heten die spullen eigenlijk?!) moet doen.
Ik zette me schrap voor mijn eerste slok en het welbekende kokhalzen, maar… er kwam niks.
Het smaakte me zelfs!
Lekker zoet (zoals ik het graag heb), helemaal niet bitter en vooral: warm 😉
Ik kan dus het aantal kopjes koffie dat ik erdoor jaag doorheen de dag wat terugschroeven 😉

dsc_0057

En blijkbaar heeft deze thee ook nog goede eigenschappen:

  • Er zit geen cafeïne en bijna geen tannine in. Daar hoef ik zelfs geen uitleg bij te geven toch? 😉
    Vooral een toppertje voor mij voor mijn migraine en de hartkloppingen.
  • De thee zit vol calcium. Wat alleen maar ten goede komt voor je botten.
    Maar ook voor je spieren en gewrichten. Calcium zorgt er namelijk voor dat ze in een iets meer ontspannen staat geraken, waardoor je minder snel problemen zou moeten hebben aan je spieren en gewrichten.
  • Door de twee bovenste puntjes helpt rooibos thee ook heel goed voor een goede nachtrust. Aangezien je lichaam door de calcium al in een iets meer ontspannen staat komt, zal je ook beter de slaap kunnen vatten.
    En door het gebrek aan cafeïne natuurlijk 😉
  • Maar het zit ook vol met vitamine C en ijzer!
    IJzer helpt bijvoorbeeld bij de productie van afweerstoffen en bij de afbraak van schadelijke stoffen in je lichaam.
    En aangezien ik niet de enige ben die in de koudere maanden van het jaar altijd een tekort aan dit mineraal heeft en daardoor altijd heel moe en futloos rondhobbel, kan deze thee misschien wel helpen!
  • De thee zou ook moeten helpen tegen bepaalde kwaaltjes zoals hooikoorts, astma, bepaalde allergieën, maagklachten, acne en eczeem.
  • Het zou ook helpen voor baby’s die nogal last kunnen hebben van krampjes. Weliswaar in koude vorm dan.
    De thee, niet de baby’s.
    Wat de Zuid-Afrikaanse dame ook bevestigde. Zij gaf dit vroeger aan haar zoontjes.
    En Husband vertelde me achteraf dat hij dit ook nog aan stiefzoonlief en stiefdochterlief heeft gegeven.

Niks dan goede zaken dus 😉

Ben ik nu een overtuigde theeleut? Neen. Mijn favoriete warme drankje blijft nog altijd koffie (met een overdosis zoetjes en sojamelk in), maar rooibos thee verovert stilletjes aan toch ook een plekje in mijn koude winterhart 😀

dsc_0062
Alleen al voor het doosje zou je het kopen 🙂

Rooibos thee met vanille van Hema. Nog iets goed aan deze: hij is fairtrade 😉
Oh, en hij kost maar €2,75 voor 12 kopjes. Kan je geen kou voor lijden toch? 😀

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

17 gedachten over “Koffieleut wordt theeleut? – rooibos thee

  1. Ik hou van rooibosthee! Het is momenteel mijn favoriete thee. Ik ben wel altijd al een theelover geweest, maar kon toch ook een hele tijd niet zonder koffie. Ik ben er mee gestopt, omdat mijn lichaam er gewoon niet fijn op reageerde. Heb op mijn blog een artikel over drankjes waarmee ik mijn koffie heb vervangen, wie weet heb je er iets aan 😉 http://tussendromenenleven.be/2015/02/5-heilzame-drankjes-om-je-koffie-te.html/

    Liked by 1 persoon

    1. Super leuk jouw artikel! Ik heb er inderdaad iets aan. Thanks voor de tips! 😉 De munt thee moet ik eens proberen, want mijn spijsvertering kan al eens gek doen. En ik heb toch verse munt staan. Kan niet beter 😉 En de saffraan en cichorei klinken ook wel heel goed. Ik heb het al opgeslagen op mijn laptop 😉

      Like

  2. Ook ik drink het liefst koffie. I love my Nespresso! Een tijdje terug startte ik met groene thee. Ik ben ermee gestopt maar nu wil die van jou eens kopen. Wie weet is dat een smaak dat mij mijn koffie kan doen vergeten. Mooi potje!😊

    Liked by 1 persoon

      1. Ik ga het alvast wel eens proberen! Bedankt voor de tip! Ik wist trouwens niet dat groene thee goed is tegen darmklachten. Nu ben ik zeker nieuwsgierig! Want met mijn pds-darmpjes… We kunnen het maar proberen 😉

        Liked by 1 persoon

  3. Hier een echte thee-addict, koffie lust ik niet. Al vind ik sommige thee’s inderdaad ook enkel warm water met een (flauw) smaakje. Maar er bestaan er gelukkig ook super lekkere met veeeel smaak! Die rooibos thee van de Hema ga ik zeker eens proberen, klinkt goed.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

