Leven, liefde & gezin

Pieten-miserie

pieten-miserie-mrscurlyblog-wordpress-com

Binnenkort komt de goedheilig man ook weer hier zijn cadeautjes-zak leegkieperen.
’t Is te zeggen, Husband en ik trekken wederom onze portefeuille open en laten ons weer eens completely loss gaan in de speelgoedwinkels. Want zowel jij, als ik weten heel goed dat alle mama’s en papa’s eigenlijk Sint en Piet zijn.
Maar dat is natuurlijk allemaal niks. We doen dat met plezier. Alles om die glimlach op die kleine etters hun gezichten te zien bij de ontdekking dat er weeral overpriced brol gedumpt is in de woonkamer.

Dat, in grote tegenstelling tot het zware gewicht dat er wederom wordt gegeven aan wat één van de leukste kinderfeesten moet zijn.
Want wederom wordt er een hevige discussie gevoerd over het al dan niet racistische ondertoontje van zwarte piet.
Dear Lord, I said it. I used the word. Zwarte piet. Op de brandstapel met me!

Ik begin het eerlijk gezegd een beetje moe te worden, die hele non-discussie.
Want, om heel eerlijk te zijn, ik begrijp die hele toestand niet zo. Het kinderfeest bestaat al jaren, geen kat die er ooit over geluld heeft. Totdat er één iemand is recht gesprongen en zei ‘Hé, wacht eens even!’ en de rest van de meute volgde met ‘Tiens… nu ge het zegt…’
Maar tot dat moment? No problem what so ever.

Kinderen hebben er nooit een probleem van gemaakt. Althans, toch niet degenen die ik ooit heb gekend en die ik nu ken.
Geen enkel gekleurd kind die zich beledigd voelde en geen enkel blank kind die er racistisch van werd.
Neen, van hun part was die piet blauw met gele stippen, als er maar iets in die f*cking schoen lag.
Maar hoe meer poespas wij er als volwassenen rond maken, hoe sneller onze onschuldige kindjes er wèl zaken achter gaan zoeken die ze er eigenlijk niet hoeven achter te zoeken.
Byebye onschuld.

Ik denk trouwens ook niet dat mensen van vreemde origine die zich buiten gesloten voelen uit onze maatschappij of die racisme jegens zich meemaken/voelen gauw als reden zullen opgeven ‘de Sint met zijn zwarte pieten zijn de oorzaak’.
Neen, dat zijn racisten. Die zijn de oorzaak. Die zorgen ervoor dat mensen van vreemde origine zich uit onze maatschappij voelen uitgesloten.

En ik denk ook niet dat mensen racistisch worden of racistische bijbedoelingen hebben door de Sint en zijn zwarte pieten.
Als je racistisch bent dan is er maar één reden waarom je dat bent: omdat je een klootzak bent.
Punt.

Stiefzoonlief zit op een Steinerschool, zoonlief op een gewone gemeenschapsschool. Geen katholieke school of whatever, maar twee schooltjes met een bonte verzameling van mensen van verschillende afkomsten, overtuigingen, geloven, kleuren, ga maar door.
I absolutely love it.
Ieder jaar komt de Sint er met zijn pieten en ieder jaar weer lopen al die koters, gelijk welke afkomst en kleur, er rond als een kieken zonder kop, in de hoop zoveel mogelijk snoep te pakken te krijgen.
Geeneen die zich er vragen bij stelt waarom de Sint eigenlijk zwarte pieten bij zich heeft.
Geen enkel kind die achteraf naar het klasgenootje van Afrikaanse origine kijkt en denkt ‘Hmmm, misschien moet gij wel mijn slaafke worden’.
En volgens mij ook geen enkel Afrikaans kind dat triest voor zich uit zit te staren omdat hij het niet ok vindt dat die pieten zwart zijn.
Die koters zitten gewoon gezellig samen, migraine veroorzakende decibels voort te brengen, terwijl ze hun snoep-buit tellen en vergelijken (en hopelijk ook delen).

Die kinderen zien geen kleuren. En die denken heus niet zo ver.
Het zijn de ouders die het allemaal naar de vaantjes helpen voor dat loslopend wild dat we liefkozend onze nakomelingen noemen.
Het zijn diezelfde volwassenen die blijkbaar nog steeds niet voorbij die kleur kunnen kijken.

Ik heb mij er nooit vragen bij gesteld. Ik heb daar nooit bij stil gestaan. Ik heb nooit naar de Sint gekeken als zijnde ‘den blanken’ en zijn zwarte pieten als zijnde ‘zijn zwarte slaven’.
Nu niet en als kind niet.
Sint en de pieten waren in mijn ogen altijd gewoon een team. En de Sint was gewoon ‘die oude rakker’ die te oud was om den boel alleen te doen draaien. Die pieten? Die stonden gewoon op gelijke hoogte als hem. Of ze nu zwart of geel waren.
Ik zie klaarblijkelijk door kleuren en stereotypering.
Ik kan het iedereen aanraden. ’t Is hier wreed leutig, in dat wereldje van mij.

Maar ik heb, als blanke bleekscheet, misschien gemakkelijk praten. Dat kan ook het geval zijn.
Mij hebben ze nooit uitgemaakt voor wat mijn gekleurde medemens misschien al is uitgemaakt.
Ook al heb ik ook al genoeg naar mijn kop gesmeten gekregen voor mijn heel witte huid. Maar ik lig daar niet zo van wakker. En het is ook van een heel ander niveau als een andere blanke het doet.
Neen, ik heb geen ervaring met racisme. Daar heb ik niet de juiste huidskleur of origine voor.
Als er tussen mijn gekleurde medemensen mensen zitten die het wel hebben meegemaakt, de lelijke racistische opmerkingen, de scheldwoorden, de venijnige blikken en ga zo maar door, dan bloedt mijn hart voor jou. Echt waar. Ik meen dat.
Er is niks dat mij zo triest maakt als dat (alé ja, samen met kinder- en dierenmishandeling, ziekte, verdriet, etc. Maar da’s voor een ander keertje).
En als jij ooit bent uitgemaakt voor ‘zwarte piet’, alleen maar omdat je een andere huidskleur hebt dan deze witte trut, dan vind ik dat walgelijk. Beneden alle peil en niveau en gewoonweg verschrikkelijk.
Maar zouden we dan niet eerder iets moeten doen aan de mensen die het nodig vinden om zwarte piet als scheldwoord te gebruiken in plaats van aan zwarte piet himself?
Want daar ligt volgens mij de oorzaak van het probleem: mensen die zo’n twisted mind hebben dat ze iets zo onschuldig als een personage uit een legende en een kinderfeest willen misbruiken om een ander de grond in te proberen boren.

Laat die Sint en zijn pieten toch gerust.
Samen met onze koters.
En onze gekleurde medemens.
Voor hetzelfde geld is diene zwarte piet ne blanke die zwart ziet van al dat roet in die schoorsteen.
En ik heb geen goesting om op die barricade te springen.

En laat ons eens over die kleur heen kijken en samen, zij aan zij, genieten van dat kinderfeest. Samen met onze kindertjes.
En in plaats van de Sint en de pieten en een onschuldig kinderfeest te viseren, laat ons allen diegenen die de benaming ‘zwarte piet’ misbruiken viseren.

Dit alles gezegd zijnde, als er uiteindelijk toch verandering moet komen en zwarte piet moet anders, dan wil ik ne roze met glitters-piet.
Just saying.

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’

5 gedachten over “Pieten-miserie

  1. Ik ben pro zwarte piet al ben ik de enorme discussie en al het gezeik van volwassen mensen die zich niet kunnen gedragen zo zat inmiddels dat ik Sinterklaas liever helemaal niet meer zie. Doe mij maar Halloween. Zwarte piet is gewoon zwarte Piet, geen slaaf geen racistisch personage. Ik vind het zo jammer dat overal tegenwoordig heel snel met het woord racisme word gesmeten.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

