Leven, liefde & gezin

Me-time

my-alone-time-is-for-everyones-safety

Een tijdje terug las ik een artikel in de krant dat zei dat meer en meer mensen nood hebben aan rust. Aan tijd voor zichzelf.
Aan me-time.

Ik vond het een beetje dubbel, om heel eerlijk te zijn. Want langs de ene kant merk ik dat mensen inderdaad meer en meer roepen dat ze het beu zijn dat alles zo gejaagd is in het leven tegenwoordig. Dat ze het te druk hebben, dat ze nood hebben aan rust, dat ze niet meer weten wat eerst doen.
Maar aan de andere kant merk ik ook vaak dat mensen zelf hun leven volproppen met vanalles en nog wat.
Kinderen die 5 à 6 dagen op 7 naschoolse activiteiten moeten lijken doen.
Mama en papa die een full time baan hebben en na het werk nog taxi moeten spelen voor de koters, het huishouden moeten runnen en een potje eten op tafel willen toveren.
Dat het liefst biologisch en veganistisch is. Want dat is toch het beste, niet? *eyeroll*
Zwier er nog maar wat huiswerk bovenop en wat opvoedkundige taken en die avond met de kindertjes zit er zo alweer op.
En na bedtijd van de bengels willen de grote mensjes ook nog hobby’s beoefenen, naar de avondles, afspreken met vrienden, sporten, ….
Vergeet die hanky panky dan maar.
Jij valt op traptrede 3 al in slaap.
Jouw partner nog voor z’n kop het hoofdkussen heeft geraakt.

En dat alles bovenop de gejaagdheid van het leven dat we sowieso al moeten ondergaan. Want het leven zit zo al vrij vol zonder dat je er zelf enige moeite voor moet doen.
Die job die je nodig hebt om je rekeningen te betalen.
Want onder een brug wonen met je offspring is nu niet bepaald heel romantisch.
En niet iedereen heeft het geluk dat ie kan stoppen met werken om zijn eigen ding te doen. Daar ben ik mij terdege van bewust. Dank u, overheid.
Die sociale verplichtingen die je moet nakomen.
Want een verjaardagsfeestje van een dicht familielid of een dichte vriend, daar kan je niks anders dan bij aanwezig zijn.
Want familie en vrienden (die niet completely knettergek zijn) moet je koesteren.
Die informatie van alledag die ze op je afgooien in de vorm van nieuws, reclame, social media, … die je moet verwerken.
Want hoe je het ook draait of keert, ook al sluit je je even af van sociale media, je krijgt nog steeds een shitload info op je afgekeild.
Die hersentjes moeten er maar iets mee.

En ik begrijp maar al te goed dat mensen graag vanalles en nog wat doen.
Oh, echt wel.
Bovenop mijn huishouden tot in de puntjes verzorgen, wil ik ook zoveel mogelijk tijd voor mijn gezin, maar ook tijd om te sporten, om naar de naailes te gaan, naar de yoga, om af te spreken met vrienden, me bij te scholen, te bloggen, ….
Maar soms merk je dat er gewoon niet genoeg uren in een dag zitten.
En als je jezelf er plotseling op betrapt dat je een moment in je agenda zit in te plannen wanneer je je haar eindelijk eens deftig kan wassen of als je in plaats van om 12 uur al om 9 uur aan die fles wijn wilt beginnen, dan weet je: you’re fucked.

Dan is het tijd dat je misschien een stap terug neemt. En jezelf eens afvraagt hoe lang je nog gaat blijven teren op amper 5 à 6 uurtjes slaap per nacht. Of hoe lang je het nog gaat volhouden om van 6 uur ’s ochtends tot middernacht non stop te rushen. Zonder een moment pauze.
En of het wel nodig is om je nakomelingen hun agenda vol te proppen.
Om dan nog maar te zwijgen van die van jou.

Tijd voor me-time. Voor rust. Voor jezelf. Voor stilte.
En daar is niks egoïstisch aan.
Integendeel. Je geeft er je omgeving een beter mens mee terug.
Niemand wil een gestreste mama-kip in zijn omgeving.
En jij wilt het niet zijn.
Win/win.

Schrap eens wat dingen in je agenda. Bedenk eens of het echt wel zo nodig is om datgene te doen. Of je eens niet beter zou weigeren.
Zorg voor dat oh zo geweldige gat in je agenda.
En doe iets voor jezelf.
Zoek uit waar jij rust uithaalt. Dat zen-gevoel. Dat leeg hoofd.
Dat kan wandelen zijn of sporten of gewoon op de bank hangen of … whatever makes you feel good!
Maar zorg dat het een moment is waar JIJ ten volle van kan genieten en waar JIJ naartoe kan leven.
Iets dat JIJ graag doet.
En misschien zelfs op je eentje.

Ik kan niet meer zonder. Mijn programma is ondertussen al zodanig aangepast dat er sowieso een wekelijks moment van me-time is.
En dat hoeft niet eens zo lang te duren.
Bij mij komt me-time heel eenvoudig in de vorm van op mijn eentje kilometertjes lopen en/of op mijn matje in een knoop liggen. Al dan niet alleen thuis of in groep bij Ele Yoga.
Want ook in groep is yoga voor mij nog altijd me-time. ‘Cause home is wherever my yoga mat is.
Maar het kan evengoed ook gewoon op de bank hangen zijn en wat lezen.
En het liefst terwijl de koters al in hun bed liggen en Husband onder de douche staat.
In absolute stilte en eenzaamheid.

Besides… het zijn de enige zaken die me uit de gevangenis houden.
En ervoor zorgen dat ik het haar wassen niet meer moet inplannen.
En dat ik niet om 12 uur ’s middags al ladderzat rondhobbel.
Be thankful.
Be very thankful.

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

11 gedachten over “Me-time

  1. Ik ben volledig eens met wat jij zegt! Er zijn niet genoeg uren in een dag, voltijds werken neemt helaas al veel af van onze dag en als we geen me-time zouden hebben, zouden er veel ongelukken gebeuren. Me-time is heilig! Mijn vriend weet dat als ik verlof neem om wat me-time te hebben, hij beter die dag niet ook verlof neemt. Dan ben ik boos! Het is mijn dagje! En die zijn er zo zelden. Veel plezier met de mat en drink met mate. 😉 hihi

    Liked by 1 persoon

    1. Inderdaad, als je voltijds werkt is tijd een kostelijk goed! Goed van je dat je af en toe eens een dagje verlof neemt voor jezelf. Ik kan het niet genoeg zeggen tegen de mensen: voor jezelf zorgen is even belangrijk als voor de mensen in je omgeving 😉

      Liked by 1 persoon

  2. Af een toe een me time dagje of avondje vind ik ook heerlijk. 1 keer in de zoveel maanden voel ik ook echt: Ik moet een dag voor mezelf hebben. Even tot 1 uur op de bank hangen in pyjama en Netflix aan, zonder dat vriendlief voorstelt om iets te gaan doen of steeds voor m’n beeld langs loopt.

    Liked by 1 persoon

  3. Groot gelijk, me-time is een must, ook voor mij! Ik las een paar weken geleden een interview (in de weekendbijlage van De Standaard, denk ik) met jonge mensen die bewust 4/5de gaan werken. Begrijp ik volledig.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik werk momenteel niet, bewust huisvrouw, maar moest ik ooit terug beginnen werken, ik zou ook niet full time werken. Een mens moet al zo lang werken, dan kan ik het ook volledig begrijpen dat er velen zijn die heel bewust voor 4/5de kiezen. Men werkt om te leven, men leeft niet om te werken 😉

      Like

Geef een reactie

