Leven, liefde & gezin

‘Skinny bitch’

a-real-woman-is-whatever-the-hell-she-wants-to-be-mrscurlyblog-wordpress-com

‘Zeker dat ge wel genoeg eet?’
Ik zucht nog eens diep en antwoord ‘Jaaaaaa, maaaaaa, ik eet’ en kijk naar Husband die links van me zit en vraag een beetje spottend ‘Eet ik genoeg? Of moet ik het anders zeggen: vreet ik genoeg?’
Hij antwoordt bevestigend.
Want inderdaad, ik eet genoeg. Soms zelfs op het randje van vreten.
En dan heb ik er het koekjes-eten nog niet bijgeteld (Aldi-frangipannes, the best!).

Reden waarom mijn moeder mij deze vraag stelde? Ik ben ‘een fijntje’. Een magere, volgens sommigen. Een slanke volgens anderen.
Volgens weer anderen ‘een kapstok’ en volgens nog weer anderen ‘een skinny bitch’.
Lose the bitch. Ik ben een ‘mager lieverdje’.

Nu, de reden waarom mijn moeder mij dit vroeg kan ook zijn omdat er zich in mijn verleden een eetstoornis bevond. Eentje waar ik jaren tegen heb gevochten.
Maar ondertussen al een redelijke tijd de strijd van heb gewonnen.
Absoluut dieptepunt? 18 jaar, volgroeid en 38 kg.
Nothing more to add.

Ze kan zich dus ook wat zorgen maken. Bij haar kan ik het dan nog ergens begrijpen.
Ergens. Als ik maar diep genoeg graaf. Want ook zij zou moeten weten dat ik als 33-jarige (stief)mama ondertussen wel weet wat de signalen zijn van het vieze monster en hoe ertegen te vechten. En dat ik ab-so-luut niet meer als toen wil zijn.

Bij anderen begrijp ik het niet.
Want maar al te vaak komt diezelfde opmerking.
Of ‘ge zijt toch wel wreed mager, hè?!’
‘Zijt ge ziek?’
‘Ik zou toch een beetje bijkomen, ze, als ik u was!’
‘Sport es wa minder, jong.’
‘Als ‘k een brood naar u smijt, keert het gesneden terug!’ Geeft me ook billenklets-gelach. Echt wel. Maar niet meer na 10 keer.
En mijn all time favourite: ‘Hier, nog een extra stukske (taart/vlees/brood/…), ge kunt het gebruiken!’

Serieus?

Andersom, mij zal je nooit een stuk taart uit iemand die pakweg even groot is als mij en 30 kg meer weegt haar handen zien trekken met de mededeling ‘Volgens mij kunt ge da nie gebruiken, hé?! Zou ’t ge da wel doen?’
Waarom niet?
Omdat het mij geen reet interesseert hoe die andere eruit ziet. Voor mijn part weeg je 40 kg of weeg je 130 kg. I don’t give a rat’s ass.
Omdat het mijn zaken niet zijn.
Omdat dat kwetsend is.
Omdat ik geen flauw idee heb wat die persoon zijn of haar verhaal is. Ik weet niet of die persoon al dan niet een gevecht levert tegen zijn gewicht.
En wie weet, oh heilig licht!, misschien is die persoon wel gewoon tevreden met zijn lichaam!
Could it be?!
Stel je voor, dat iemand gewoon tevreden is met zijn lichaam ongeacht wat de maatschappij denkt! Het idee alleen al! (Ge voelt het sarcasme van uw scherm druipen, hé, nu? Goed zo.)

Maar bij mensen die iets zwaarder zijn (dan de maatschappelijke norm, whatever it may be), doen we dat niet zo vaak, hè? Of althans, we ondernemen pogingen om erop te letten. Ook al komt dit ook nog steeds voor. Want o wee, zie dat we beticht worden van fat shaming!
En maar terecht ook, verdomme. Niemand moet iets zeggen over een ander zijn lijf.

Waarom doen we het dan wel zoveel gemakkelijker bij iemand die mager(der) is?
Sinds wanneer mogen we die mensen dan wel zomaar bekritiseren op hun lijf?
Sinds wanneer is het ok om het naar het andere uiterste te laten overhellen?
Want dat skinny shaming, dat is even kwetsend als dat fat shaming.
En het is evenmin een ander zijn zaak waarom iemand mager is als waarom iemand zwaarder is.
En omdat er soms meer achter zit dan de zoveelste die zich uithongert.
Want neen, niet al die ‘skinny bitches’ hongeren zich uit. Sommigen (brace yourselves!) kunnen er niet aan doen.

Ik ben tevreden over mijn lichaam. Het is een sterk lijf.
Een gezond ook. Mede door het feit dat ik regelmatig de benen vanonder mijn lijf loop en in een knoop lig op mijn yoga-matje.
En één dat genoeg voeding binnenkrijgt. Meer dan genoeg.
Maar ook één dat langs geen kanten wil bijkomen. Toch alleszins niet meer dan een kilootje of 2. En da’s dan tijdens die tijd van de maand.
Daar moet ge ’t ook niet van hebben natuurlijk.
Is het mager? Best wel. Ik heb al lang genoeg een haat/liefde relatie met mijn armen (en de onbestaande tetten). Die zijn naar mijn mening ook te mager. Maar ik heb ze aanvaard. Ze hangen er nu eenmaal aan, ik moet het er maar mee doen. Tot het eind van mijn dagen.
Moeilijk weg te werken met plastische chirurgie ook, niet?
Dan kan ik er maar beter van gaan houden.

Misschien moet de rest van de maatschappij dat ook maar doen.
En ondertussen, met mij, die andere ‘kapstokken’ en ‘dikkertjes’ ook maar aanvaarden.
Uiteindelijk maakt het toch niet uit hoe je eruit ziet? Het is wie je bent dat belangrijk is. En dat wordt niet gedefinieerd door je uiterlijk. Helemaal niet.
Een cliché van jewelste.
Maar ook een waarheid als een koe.

Dus, de volgende keer dat je mij een stuk taart ziet eten, duw geen tweede m’n strot in.
Daar zorg ik zelf wel voor.

a7e2216fc380cfc4a7b41d77183a92f3

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

10 gedachten over “‘Skinny bitch’

  1. Ik ken beide kanten van de medaille. Tot mijn 18e ofzo een magere lat geweest en hoorde alles wat jij hoorde. Maar ken ook de dikke kant en ook dan zeggen mensen dingen als “zou je dat nou wel doen” of “we zullen jou maar niet vragen of je taart wilt he hahaha”.. Dus je conclusie klopt niet helemaal. Fat shaming gebeurd ook gewoon. Maar al dat beoordelen etc zou gewoon sowieso afgelopen moeten zijn!

    Liked by 1 persoon

    1. Je hebt overschot van gelijk, dat fat shaming gebeurd ook nog steeds. Ook al heb ik soms de indruk dat er meer en meer op wordt gelet om dit uit de wereld te helpen. En maar goed ook!
      Ik heb het dan ook lichtjes aangepast hierboven 😉 Altijd goed om de beide kanten te horen/lezen/… Thanks!

      Like

  2. Oh dat eerste stuk is zo herkenbaar. Ik heb nooit een eetstoornis gehad maar was vroeger altijd heel dun, hoeveel ik ook at en ik kon echt goed eten (nog steeds trouwens) ik kwam niet echt aan. Mijn broeken moesten standaard een riem hebben anders zakte ze van mijn niet bestaande kont af. Mijn moeder kon altijd link worden als mensen zeiden dat ze me mager vonden. Tegenwoordig heb ik iets meer vorm en krijg ik zelfs een klein buikje. Ik ben blij dat ik wat meer vulling in mijn broeken heb maar die altijd ongevraagde opmerkingen toen der tijd vond ik schijt irritant.

    Liked by 1 persoon

    1. Zo zie je maar, het is gewoon je lichaamsbouw. Jij kon er toch niet aan doen dat je zo dun was? Dan zijn zulke opmerkingen volledig misplaatst.
      En nu verandert je lichaam wat en voel je je er (ook nog) goed in. Kan ik alleen maar blij voor zijn! :*

      Like

  3. Meid, ik snap je volkomen. Ik heb (gelukkig) nooit een eetstoornis gehad maar ben ook nog nooit wat voller geweest. Ik voel me lichamelijk super in orde, maar mentaal wil ik daar niet altijd aan. Want overal is wel een opmerking – goed bedoeld – over mijn slanke figuur. Word je doodmoe van. Nu, na m’n bevalling, hoopte ik een kilo of 2 extra over te houden. Guess what, 2 eraf van het oude gewicht. Tja. Nee, mensen zien inderdaad niet aan me dat ik net een kind heb gekregen. Mooi toch! Maar al die opmerkingen zijn inderdaad vermoeiend..

    Liked by 1 persoon

    1. Zo juist na een zwangerschap komen die opmerkingen meestal nog wat vaker voor, hè. En zijn ze inderdaad gewoon vermoeiend. Alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt met een baby’tje in huis enzo. Dan kan je zulke opmerkingen best wel missen. Het is sowieso voor de meeste vrouwen al best moeilijk om zich terug goed in hun vel te voelen na een zwangerschap. Dan kan je zulke opmerkingen missen als kiespijn.
      En als jij je nu goed voelt in je lijf… you go girl!

      Liked by 1 persoon

  4. HiHi, goed gezegd! Enkele jaren terug vond men mij ondervoed en nochtans kon ik (nu ook) heel goed eten. Maar ik moest dat precies bewijzen want men geloofde me niet. Och ja, mensen… moeiallen… Van uw mama versta ik dat wel. Grtjs!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

