Leven, liefde & gezin

Weekendje ‘Husband’ in Porto.

weekendje-husband-in-porto

Mijn weekendje Porto zit er alweer op.
Jammer, maar helaas.
We kunnen het maar gehad hebben. En we hebben er, wederom, van genoten.
Kan ook niet anders: goed weer, eten, goede Porto en den Husband terug zien.
Ne mens kan gelukkig worden van minder.

Voor degenen die Porto niet zo goed kennen en/of twijfelen om er eens naartoe te gaan, misschien kan dit verslagje jullie een beetje helpen.
Het blijft een leuk citytripke.

Voor de anderen is dit gewoon weer een ander melig reisverslagje van een gek mens die haar vent teveel mist 😀

Dag 1.

Vrijdag is het zover! Om 11u40 zou ons (la mamma and me) vliegtuig moeten opstijgen in Brussel.
Het moment waar ik al 2 weken naar uitkijk komt dichter.

Ik ben op van de zenuwen. Ik houd al niet zo van vliegen en al zeker niet als Husband er niet is om mij tot in detail uit te leggen wat al die geluidjes zijn.
Of om gewoon aanwezig te zijn. Mijn kalmeerpilleke.
En ik kan niet snel genoeg in Porto zijn. Ik wil zo snel mogelijk in de buurt van hem zijn.

20160916_115704
Nog steeds in het Belgisch luchtruim…

Twee uur later beginnen we aan de afdaling.
Jeej! Porto is in zicht!

20160916_134849
Na de landing hobbelen we nog wat zweverig van de vlucht richting uitgang luchthaven waar de taxi’s braaf op ons staan te wachten.
Het Carrie Bradshaw-gevoel is hoog.

Na een helse rit (weg dat Carrie Bradshaw-gevoel) worden we afgedropt aan ons hotel voor de komende dagen.
Inderdaad, hels. Hoe meer naar het zuiden, hoe slechter ze rijden lijkt het.

Ik ben weer wat dichter bij Husband.

20160916_145138

Mama-lief en ik gaan elk naar onze eigen kamer, gooien onze rommel op bed, verfrissen ons wat en trekken de stad in voor de highly needed shot of cafeïne en wat money spending tijdverdrijf.

Shoppen is zalig in Porto. Naast de ketens vind je er ook een heleboel leuke, kleinere zaken waar je hele leuke dingen en kledij op de kop kunt tikken.
In België vind je het echt nergens zo goedkoop.
Ik heb weer een nieuwe handtas, ketting en twee paar oorringen extra in mijn collectie. #sorrynotsorry.

We leuteren er een eind op weg tijdens het shoppen waardoor de tijd snel voorbij gaat.
En het is wat leuke moeder-dochter tijd. Lang geleden.

Om half 6 wordt Husband verwacht aan het hotel. Stipt om half 6 zit dedeze in de bar te wachten op haar mannetje.
Je zou haast gaan denken dat ik wanhopig ben.
Wat ik ook ben.
Hij komt pas 20 minuten later binnen strompelen.
Maar het is hem vergeven. Echt.
Ik hang aan zijn lijf te bengelen als ware ik Rose en hij Jack in den Titanic.
Of in da water.

We gaan naar onze kamer waar we ons omkleden en braafjes zijn.
Geen tijd voor stoute zaken, want we worden verwacht in restaurant Elebe.
Zalig gegeten! In een gezellige omgeving.
En ze hebben ne wc-bril op het toilet. Een zeldzaamheid lijkt  het in zuiderse landen.
Alleen al daarvoor krijgen ze van mij extra punten.

Dag 2.

Zaterdag word ik wakker en als ik me omdraai lig ik niet alleen! Jeej!
Een verademing na 2 weken alleen liggen in dat veel te grote bed.
En neen, ik vind die extra ruimte niet leuk.

We hijsen onze luie konten uit bed en maken ons klaar voor een ontbijt buiten de deur.
Als we de straat oversteken komen we op een leuk pleintje met allemaal zaken waar je kan ontbijten.
Gezellig.

Na het ontbijt wandelen we richting de Douro via de smalle straatjes, steegjes en trappen…

… om dan de Ponte Dom Luis I over te steken naar de andere kant van de Douro.

20160917_140832

Je hebt vanaf deze kant ook een prachtig uitzicht op de kleurige huisjes van Porto:

20160917_14163520160917_141656
20160917_141003

Bestemming: het oudste Porto-huis Kopke.
En naar mijn mening het huis dat de beste Porto levert. Want ik drink normaal gezien niet graag Porto.
Behalve die van Kopke dan.

Het is een traditie (één van de velen die we al hebben ontwikkeld): een bezoekje aan Kopke.
We spenderen er de rest van de middag met Porto proeven.
Wreed leutig.
Vooral na het derde glas.

Na de proeverij worden we richting de kelders (heet dat zo?) geloodst een beetje verderop in de straat voor een rondleiding en een woordje uitleg.
De gids is een jongedame die de uitleg met de nodige schwung en lolligheid brengt. Maar ik heb meer aandacht voor de koelte die het met zich meebrengt.
En neen, het lag niet aan de alcohol.

Natuurlijk kunnen we Porto niet verlaten zonder een voorraad… just, Porto in te slaan!
We keren terug naar de winkel van Kopke en beginnen onze armen vol te laden met flessen.
Moest men ons niet kennen, je zou denken dat we een probleem hebben.
Wat dus niet zo is.

Bij het buitenkomen is de zon stilletjes aan het ondergaan wat zorgt voor prachtige kleuren boven de Douro en veel ‘Ooooooh’s’ en ‘Aaaaaaah’s’.

20160917_204931
No filter needed.
20160917_204602
Romantisch gedoe bij een zonsondergang. Veel hartjes, bloemetjes en blablabla.

We springen in een taxi en haastten ons naar het hotel. Die Portugese geflipte rijstijl komt van pas deze keer.
We trekken onze ‘fancy’ kleren aan (lees: een zwarte skinny jeans en shirt, maar wel afgewerkt met de nieuwe ketting en handtas) en trekken richting restaurant Portobello.
Dit restaurant is gevestigd op het dak van een hotel (op de achtste verdieping), wat een prachtig uitzicht geeft op Porto en de omgeving.
Veel romantisch gezwemel en toestanden.
Wel niet als je hoogtevrees hebt.

Een aanradertje!
Ook voor degenen die hun broek volkakken bij hoge hoogtes.

En ook zij hebben een toiletbril.
Jeej!

Dag 3.

Op zondag is het alweer tijd om huiswaarts te trekken. Kijk ik weer uit naar zoonlief die terug naar huis komt vanavond, zie ik er wel weer tegenop om nog enkele dagen Husband-loos te moeten doorbrengen.

We pakken onze rommel in en trekken er weer op uit voor het ontbijt. We genieten van wat lokale ontbijkoeken en een goed bakske koffie en vooral van elkaar.
We kuieren nog wat rond in de buurt en laten de laatste momenten samen tot ons doordringen.

20160918_115550

Tegen half 12 is het dan zover en moeten we terug richting het hotel om onze koffer op te pikken en een taxi richting luchthaven te nemen.
Ik slenter en treuzel dat het een lieve lust is. Je zou haast gaan denken dat Husband me vooruit zou moeten duwen.
Ik ben zelfs blij dat we een paar keer moeten stoppen voor die oude tram die Porto nog onveilig maakt.

20160918_120357

Na veel getreuzel en gehang stap ik om 12 uur in die vervloekte taxi, ik heb een vliegtuig te halen om kwart voor 2 die middag.

Terwijl wij richting luchthaven rijden kijk ik achterom en zie Husband kleiner en kleiner worden (als dat al kon).
What a sad, sad face.
Ik plak zowat tegen die achterruit.

En van zodra hij uit het zicht is verdwenen voel ik dat onrustige gevoel terug komen.
Mijn kalmeerpilleke is niet meer in mijn buurt.

20160918_150224

Ik vloog met Vueling vanuit Brussels Airport naar Porto International Airport. Als je ruim op voorhand boekt en enkel handbagage meeneemt, kan je echt goedkoop reizen zo. En hotels voor een schappelijke prijs vind je sowieso in Porto.
Trek wel een dag of 4 uit als je alles wilt gezien hebben. Twee à drie dagen is eigenlijk best wel kort. Je wilt namelijk ook nog wat shoppen 😉

Je m’excuse voor de mindere kwaliteit van de foto’s. Aangezien we voor handbagage gingen, had ik mijn fancy schmancy camera niet mee en moest ik het met m’n oude smartphone doen.

20160918_115701

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

 

8 gedachten over “Weekendje ‘Husband’ in Porto.

  1. Geweldig geschreven weer. Jij kunt echt heel leuk schrijven. Carrie Bradshaw-gevoel NICE, jammer dat ie zo snel weg ging.

    Leuke foto’s en nu wil ik ook naar Porto!!

    Liked by 1 persoon

    1. Geloof het of niet, maar ik vind dat een serieus compliment als dat van iemand als jij komt. Je staat toch al een pak verder met je blog ook enzo, hè! 😉 Dank je wel! :*
      Porto: zeker doen! Ik denk dat dat echt iets voor jou is. Super gezellig en je verveelt je er geen minuut!

      Like

  2. Porto is geweldig! Wij waren er dit jaar voor het eerst en het is super meegevallen – lekker eten, prachtige uitzichten, veel cultuur en kunst, leuke popups en conceptstores, en makkelijk te voet te doen. Mits comfortabele schoenen en stevige kuitspieren;).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

