Overig

10 keer vakantiewoning versus hotel.

10 keer vakantiewoning versus hotel - mrscurlyblog.wordpress.com (1)

Wij gaan graag op reis. Heel graag.
Ook dit jaar was het weer van dattum. Gepakt en gezakt als een bende muilezels trokken wij richting Le Marche in Italië.
En net zoals vorig jaar (en alle jaren daarvoor) kozen we ook nu weer voor een vakantiehuis.
Geen hotel. Of b&b.
Waarom? Wel, dat komen jullie nu te weten 😉
Misschien dat de positieve punten opsommen helpt voor die twijfelaars onder ons.

♥ Zennnnnnn.
Wij gaan in eerste instantie op reis om tot rust te komen. Om veel te genieten van vrije tijd, die ‘alles mag, niets moet-toestanden’. En vooral om veel tijd met elkaar door te brengen.
In een vakantiehuis heb je rust. Punt.
Geen koters van anderen die je migraine bezorgen (maar alleen die van jou). Geen andere toeristen waar je het plekje aan het zwembad (of aan de bar) mee moet delen.
En je kan echt wel ten volle genieten van de tijd met elkaar. Je kan ook niet anders, jullie zijn de enige aanwezigen. Zonder landgenoten die jou verplichten om te socializen.
Yep, you’re trapped.

♥ Brunch ipv ontbijt.
Als je op hotel gaat ben je gebonden aan bepaalde uren waarop je kan ontbijten, lunchen en dineren (afhankelijk van de formule die je neemt natuurlijk).
Wij zijn zo niet van de regeltjes als het op eten aankomt. Wij eten wanneer we honger hebben of als we er zin in hebben. En al zeker als we op reis zijn.
Zo kan je ons bijvoorbeeld pas om half 11 aan het ontbijt zien om ’s avonds pas om 21u te dineren.
Ook kies je zelf volledig wat je eet. Als ik honger heb, eet ik zo goed als alles. Ja, zelfs aubergine zou ik nog kunnen binnenhouden. Maar die verlepte grootkeuken-frieten zouden zelfs mijn oren uitkomen na een week.
Ik laat me niet graag dingen opleggen. En al zeker niet als het over mijn eten gaat. (Nobody touches Anneke’s food!!!!)

En als je nu zegt ‘Ja maar, ik heb helemaal geen zin om te koken als ik op reis ben!’
Er is geen kat die zegt dat je iedere dag een vier-gangen menu op tafel moet toveren. Die bengels kunnen gerust wel een weekje overleven op eenvoudige maaltijden.
En er zijn ook nog altijd restaurants (Halleluja!).
Heb je een all in-formule in een hotel/resort, ga je niet zo snel op restaurant. Dat verlepte eten in je hotel is namelijk al betaald.

♥ Zzzzzzz….
Doe het maar eens, je uitslapen op hotel. Kom je om 11u toe aan het buffet met je slaperige kop en heb je niks meer te eten.
Dan maar zonder ontbijt aan het zwembad liggen. Zitten we met verwondering naar onze platte, lege buik te staren, dat geknor van je maag is nu niet bepaald zo aangenaam.
In je vakantiehuis slaap je zolang je wilt en kan je op ieder moment van de dag ontbijten.
En daar hoef je niet krampachtig je buik in te trekken na die 10de croissant.

♥ In pyjama aan het zwembad.
In het leven van alledag moeten we er altijd (of op zijn minst zo vaak mogelijk) toonbaar uitzien. Naar ’t schijnt, hè.
Als ik dan op reis ga, wil ik kunnen rondlopen zoals IK dat wil.
Wat wil zeggen: tot 12u in m’n slaapkleedje rondhuppelen (ja, tot aan het zwembad) en de hele dag door een Edward Scissorhands-kapsel.
Zonder dat de persoon naast mij aan het zwembad of aan het buffet me vreemd aanstaart.
Buiten Husband dan.

♥ ‘Handdoekje leggen……’
‘…niemand zeggeuh!!!!’ Nope, hoeft niet meer. Huur je een huis voor 5 personen, dan krijg je normaal gezien ook 5 ligzetels aan het zwembad er bovenop.
Die helemaal voor jullie alleen zijn. Ha!

♥ Freeeeeeeedom!!!
Die 3 etters ten huize Curly zijn engeltjes. Schatjes. Lieverdjes. Grapjassen. Slimmerds. En ga zo maar door.
Echt wel.
Maar, hell, die kunnen luid zijn! (En ook wel wild, maar ssssttttt)
Ik ken mezelf, ik zou geen seconde rust hebben in een hotel. Ik zou hen de oren van hun kop zeuren om het toch maar wat stiller en/of rustiger aan te doen voor het psychologisch welzijn van mijne medemens.
Dat vind ik niet zo’n leuke gedachte. Het is voor hen namelijk ook vakantie. Dus moeten ze kunnen krijsen, lopen, brullen, springen, lawaai maken en wat nog allemaal niet. You know, van die let it go-crap.
Wij huren dan maar steevast een huis met niet veel (of liefst geen) buren. Kunnen die koters zich ook eens helemaal laten gaan. (Bonus: na de reis zijn ze meestal nog een week he-le-maal versleten van al dat wild gedoe zodat de rust voor jou ook na thuiskomst even verder gaat.)
Dus als jullie volgende zomer een heuvel zien waarvan er een sh*tload vogels verschrikt opvliegen? Daar zitten wij dus.

♥ …ook voor Chanel.
Onze zomerreis duurt ongeveer 10 dagen. Vind ik veel te lang om onze hond achter te laten bij familie, vrienden of in een hondenhotel. En eerlijk, ik heb ook geen zin om na de reis thuis te komen bij een hond die vol klitten zit. Geen kat die het ziet zitten om dat beest te borstelen.
Huur je een huis met een tuin en neem je je hond mee? Het beest gaat zich ook rot amuseren.
Chanel althans toch. Die drentelt rond zoals ze hier thuis doet en moet niet de hele tijd aan de leiband.
Vakantie is bij ons voor het HELE gezin, dus ook voor die haarbal.

♥ Iedere avond een romantische tête à tête.
Nadat wij de koters in hun bed gestopt (of geduwd, afhankelijk van hun wild-gehalte) hebben, installeren Husband en ikzelf ons met een wijntje op het terras voor het huis.
Geen tv, radio, geen internet (alé ja, zo weinig mogelijk toch). Maar ook geen 4 hotelkamermuren die op ons afkomen.
Alleen wij 2, de geluiden van de natuur, de sterren, de maan en veel getetter en gefilosofeer (lees: gezever).
In een hotel zit je daar maar mooi op je kamertje te lummelen. Je kan namelijk die koters toch niet achterlaten om zelf nog iets te gaan drinken in de bar?
Neen, geef mij maar romantiek ipv frustratie.

♥ Laat de sh*t maar liggen.
Als je op reis gaat met kinderen, sleep je ook redelijk wat speelgoed en gezelschapsspelen enzo mee. Hebben ze eens geen zin om het op te ruimen (en jij al helemaal niet), dan maakt dat niet zoveel uit in een vakantiewoning.
Hetzelfde geldt voor al die andere rommel die koters nu eenmaal maken.
In een hotel moet je alles toch nog netjes opruimen. Niemand wil tussen de rommel van een ander aan het zwembad liggen.
In een vakantiewoning ruim ik gewoon het hoogstnoodzakelijke op en de rest schuif ik met één veeg van mijn voet opzij.
Het is voor mij ook vakantie. Don’t judge.
Maar niet gevreesd, ik laat de vakantiewoning altijd übernetjes en proper weer achter.
Zie dat de mensen zouden zeggen dat we sloddervossen zijn.

♥ Ademruimte.
…ook voor die rommel 😀
Je hebt nu eenmaal meer ruimte in een vakantiewoning dan in een hotel. Zit je in een hotel letterlijk tussen 4 muren, in een vakantiewoning heb je zeeën van ruimte.
Had ik het daarjuist over het psychologische welzijn van mijne medemens. Dendezen is voor mijn eigen psychologische welzijn.

Als je een beetje uitkijkt, vind je ook pareltjes! Ga je naar Italië, dan vind je misschien wel een echt, traditioneel Italiaans huis-op-een heuvel.
Of in Normandië een typisch Normandisch huis.
Of….
Klinkt alvast veel leuker dan zo’n gigantisch betonnen resort toch?

Ik ben een overtuigd vakantiewoning-huurder. En het weerhoudt me ervan om een tweede vakantie te boeken om te bekomen van de eerste.

‘Onze’ vakantiewoning en zicht op de poolhouse. RUIMTE!

Bovenstaande puntjes zorgen er bij ons voor dat wij iedere keer kiezen voor een vakantiewoning.
En volledig ontspannen kunnen genieten van elkaar, de omgeving en de rust.
Onze vakantiewoning voor volgend jaar is ondertussen ook alweer geboekt.
Hé, het leven is voor de rappe, toch? 😉

kus
Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

11 gedachten over “10 keer vakantiewoning versus hotel.

  1. Ik ben ook niet van de hotels. Al die plichtplegingen en dan ook ‘netjes’ gekleed aan het diner. Het liefst kamperen wij, midden in de natuur, maar een huisje is ook een goed alternatief. Zeker als je gaat duiken is een huisje net even wat prettiger. Jullie huisje ziet er magnifiek uit! Kan me voorstellen dat je dat weer boekt!

    Liked by 1 persoon

    1. Vooral dat! Dat netjes gekleed aan het diner… Ik wil kunnen aanhebben wat ik wil, ook de koters. Als die zin hebben om in zwembroek te eten, moet dat kunnen 😀 ’t Is tenslotte vakantie, toch?

      Like

  2. Helemaal mee eens! Toen wij nog met zijn tweetjes waren was een (luxe) hotel heel fijn. Maar met een kleine kleuter vind ik dat helemaal niets meer. Plus, dan betekent het dat wanneer kleuter naar bed gaat (vroeg) wij ook vroeg naar de kamer moeten. Want ik laat mijn kind echt niet alleen in een hotelkamer op verdieping tig om vervolgens ergens anders aan de bar te hangen. Nee hoor. Een vakantiehuis is heerlijk. Goed artikel trouwens, goede redenen 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Inderdaad, zonder kindjes is een hotel pure luxe. Alles wordt voor je gedaan enzo. Maar eens je kinderen hebt is het meer een belemmering.
      Lekker ontspannend in een vakantiewoning, ook voor de kindjes, die hoeven niet teveel te veranderen aan hun routine 😉

      Like

  3. Een dikke high five! Ik ben ook veel liever ergens thuis dan in een hotel met vervelende mensen die ook zonodig op vakantie moeten 😉

    Heel leuk geschreven.

    Liked by 1 persoon

    1. Hahaha! Al die beuerikken rondom je… Bah! 😀
      Nee, maar zoals je zegt ‘ergens thuis’. Dat is pas echt het ontspannen vakantiegevoel, vind ik dan. Lekker doen waar JIJ zin in hebt. Zalig!
      Geniet er nog van, hè! 😉

      Like

Geef een reactie

