Organiseren

Mijn bullet journal: een rondleiding

Mijn bullet journal - mrscurlyblog.wordpress.com

Wisten jullie al dat ik een beetje knetter ben? Of op z’n minst lichtjes controlfreakerig.
Ok. Ok. Ik geef het toe, redelijk serieus controlfreakerig. Ik ben een mens van lijstjes, schema’s en zulke zaken.
Ik wil een overzicht. Ik wil zwart op wit zien wat me nog te doen staat.
Al mijn taakjes, afspraken, etc. netjes opgelijst. Het geeft me een rustig en opgeruimd gevoel in m’n hoofd.
Vergis je niet, ik ben een ‘leef in het moment’-type of girl. Maar dingen die MOETEN gedaan worden? Die worden opgeschreven.
Tenzij je wilt dat ik ze binnen 5 jaar nog steeds niet heb gedaan. Een geheugen als een zeef, zie je.
Of toch voor taakjes 😉

Sinds het begin van het jaar was ik op zoek naar een goede agenda. Eentje waar ik alles in kon oplijsten. Maar ik vond nergens m’n zin.
De ene gaf niet genoeg ruimte per dag, de andere dan weer niet voor notities.
Of het formaat van de agenda in zijn geheel was gewoon of te klein of te groot.
En ga zo maar door.
Ik vond m’n ding wel wat bij de Filofax agenda’s, maar man, wat zijn die duur, zeg!
Fancy. En handig, met al die verschillende soorten agenda’s die je kan kopen. Dat wel.
Maar ik geef echt niet zoveel geld uit voor een agenda. No way, José!

Na wat gescroll op Pinterest kwam ik bij ‘bullet journals’.
Heel eenvoudig: je koopt een notitieboekje dat je leuk vindt, post-its of iets in die aard, je neemt wat kleurige stiftjes en een pen bij de hand en je begint eraan!
Je maakt eigenlijk je eigen agenda met een lay out zoals jij wilt en die volledig aan jouw wensen is aangepast!
En je zet erin wat je wilt! Er zijn er die er lijstjes à la ‘books to read’ en ‘movies to watch’ en ‘waar ik dankbaar voor ben’ etc. in zetten zodat ze dit kunnen aanvullen waar en wanneer ze willen.
Geweldig, toch? Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het een plek geven in jouw eigen bullet journal!

Wat ik gebruik voor de mijne:

bullet journal 1 - mrscurlyblog.wordpress.com
Inderdaad. That’s it: een schriftje en wat leuke bookmarks uit de Action. En een doosje kleurige stiftjes uit de Action. Ik heb misschien alles samen € 5 uitgegeven aan mijn bullet journal. Kan niet goedkoper volgens mij.

Ik begin met de inhoud op te lijsten (linkerpagina) en een to do-lijstje van de taakjes die ik dagelijks/wekelijks en maandelijks sowieso altijd moet herhalen (rechterpagina):

bullet journal 2 - mrscurlyblog.wordpress.com

Daarna komen de verjaardagen:

bullet journal 3 - mrscurlyblog.wordpress.com

Dan volgt een jaarkalender om een goed overzicht te hebben: 

bullet journal 4 - mrscurlyblog.wordpress.com
Het is je misschien opgevallen: mijn jaar begint deze keer pas in juni 😀 Dan pas begon ik met deze bullet journal 😉

Daarna volgt natuurlijk de wekelijkse agenda:

bullet journal 5 - mrscurlyblog.wordpress.com

bullet journal 7 - mrscurlyblog.wordpress.com
De metalen clips haalde ik in een ver verleden bij de Hema.

Taakjes die moeten gedaan worden, worden voorafgegaan door een vakje. Niks zo leuk als iets afvinken!
Verjaardagen staan in groen met een kroontje bij 😉 (handig aangevuld aan de hand van de verjaardagskalender in het begin 😉 ) en afspraken (op een bepaald uur dus) staan in rood. Lekker opvallend.
De mini post-its uit de Action gebruik ik om blogs in te plannen. Het is niet de eerste keer dat ik een artikeltje inplan en dan toch voor een ander ga op die dag (iets dat juist gebeurd is ofzo), dan is het nog zo handig als je de post-it gewoon ergens anders kunt kleven in plaats van constant te zitten doorstrepen en kriebelen en krabbelen.

Er is ook iedere week wat ruimte voorzien voor notities om bijvoorbeeld dingen te noteren die je zeker moet doen die week of moet aan denken of whatever.

Tussenin laat ik ook nog wat meer ruimte voor notities:

bullet journal 6 - mrscurlyblog.wordpress.com
Ik voorzie ook altijd wat extra post-its voor on the road 😉

Waar ik bij de volgende aankoop van een notitieboekje wel wat meer op zou letten is de dikte van het papier. Zoals je ziet komt de stift er vrij goed door op de andere kant van het papier. Vind ik niet zo heel netjes. Maar ach… voor wat ik maar betaald heb kan ik nu ook niet alles verwachten, he 😉

Yep, ik ben verknocht aan mijn bullet journal ondertussen!
Laat anderen hun overpriced Filofax maar houden, I’m sticking with this baby!

kus

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

11 gedachten over “Mijn bullet journal: een rondleiding

  1. Wat leuk zeg! Ik heb ook overal lijstjes, schriftjes noem maar op!
    Vooral de tekst voorop je schrift vind ik erg pakkend. Leuk idee voor het cadeau voor mijn vader, die ook het liefst al zijn “to -do’s” in een schriftje schrijft! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

