Interieur & DIY

DIY: multifunctionele krukjes

DIY- krukjes - mrscurlyblog.wordpress.com

Ik zat al een tijdje op regelmatige basis verliefd naar Pinterest-plaatjes te kijken van zelfgemaakte krukjes.
En het liefst gemaakt van een combinatie van metaal en onbehandeld hout. Om het zo natuurlijk en robuust mogelijk te houden.
Het moet van mij namelijk niet altijd ‘te gelekt’ zijn, dat interieur. Er moet een nog wat speels kantje aan blijven.
Anders krijg je zo’n showroom-huis waar je je kont niet durft keren uit schrik één of ander completely overpriced design stuk aan duizend brokkelingen te smijten.

Husband voelde de bui al hangen. En iedere keer ik hem weer één of andere Pinterest-foto toonde met de opmerking ‘OOOOOOOH! Zie, hoe mooooooooi!’ zag ik hem met zijn ogen draaien.
Zachtjes aan maakte ik hem warm voor dit projectje (mannen pak je altijd aan met fluwelen handschoenen voor zulke zaken èn bovenal: geef hen het gevoel dat het hun idee is. Wedden dat ze met plezier projectjes voor je tot een goed einde brengen? You’re welcome!)
Mijn eis: ik wou krukjes die uniek waren, robuust en stoer en ze moesten multifunctioneel zijn. Met andere woorden: ze moesten op de goede hoogte zijn om te kunnen gebruiken als krukje aan de eettafel voor extra bezoek en ze moesten ook inzetbaar zijn als bijzettafeltje in de woonkamer aangezien ik onze salontafel een hele tijd geleden buitengekeild heb (mijn schenen zijn me nog altijd dankbaar)
Geen probleem voor hem, zei ie, maar ik deed de ‘research’, met andere woorden: alle toestanden verzamelen om dit project tot een goed einde te brengen.

Maar hij kent me en weet dat als hij me aan mijn lot overlaat voor zulke dingen ik mij waarschijnlijk weer laat oplichten.
En dus ook weer veel te veel geld uitgeef aan iets dat ergens anders veel goedkoper is.
(Trust me, folks, dit is enkel het geval bij zulke aankopen! Bij andere aankopen ben ik echt wel heel kritisch *ahum*)
Via de tuinmannen op zijn werk geraakte hij dan ook aan het prachtige hout voor deze krukjes!
Van een eik*!
Which reminds me… ik moet nog eens een tiramisu’ke maken voor die kerels…

Ik on the other hand zocht me te pletter op het wereldwijde web naar leuke onderstellen voor ons DIY-projectje. Maar alles wat ik vond was ofwel niet 100% naar m’n zin ofwel veel te duur.
Serieus, als je € 60 per ‘pootje’ moet betalen en je hebt er 3 nodig per krukje, kan je evengoed gewoon alles kant en klaar kopen.
Maar toen kwam Husband’s ene schoonbroer met een geweldig idee op de proppen! ‘Waarom vraag je het niet aan je andere schoonbroer? Die is lasser!’
Inderdaad, niet aan gedacht, warkop dat ik ben.
Na een pintje of twee en eens met mijn wimpers knipperen waren de onderstelletjes voor mijn krukjes ook verzekerd!

Na enkele weken wachten op al het verzamelde materiaal konden we eraan beginnen!
Alé ja… Husband dan toch. Ik nam alleen maar foto’s.
Iemand moet toch gewoon mooi zitten wezen, toch?

krukjes 5 - mrscurlyblog.wordpress.com
Husband die een ferme fashion statement wil maken: witte sokken. En druk aan het werk is voor mezelf (maar da’s een detail).

Husband haalde eerst met een beitel de schors van rond de houten schijven. Dat brokkelt anders toch alleen maar je huis onder en bovendien zit het ook nog eens vol met kleine vieze kriebelbeestjes.
Bwèk.

Geen vieze beestjes meer tussen de schors! - mrscurlyblog.wordpress.com

Daarna ging ie ze met een bandschuurmachine te lijf. De bovenkant (waar je uiteindelijk je knappe kont op gaat neder vlijen of leuke spulletjes op gaat zetten) werd glad geschuurd en de zijkanten werden ook nog eens aangepakt met de schuurmachine. Maar dan niet tè veel. Die zijkanten mogen best wel wat ruw blijven 😉

Na de schuurmachine, maakte hij de zitting nog eens extra glad met een fijn schuurpapiertje (met de hand).
Je wilt namelijk geen mini-splinter in je billen.

 

VOOR & NA - mrscurlyblog.wordpress.com
Wat een verschil, he?!

En dan mag je aan de slag met het in elkaar steken! (The fun part!)

krukjes 4 - mrscurlyblog.wordpress.com
Hier zie je al één krukje afgewerkt! En links op de foto zie je een onderstel staan. Makkelijker om instructies door te geven aan je lasser 😉

Zorg wel dat je goede, stevige bouten hebt om alles aan elkaar te bevestigen. De krukjes (en dus ook de onderstellen) wegen namelijk nogal veel en bij het verplaatsen hef je ze sowieso altijd op aan de zitting. Je wil niet dat je op een dag rondloopt met een zitting zonder onderstel aan.
Of dat je het ding op je tenen krijgt.

krukjes 7 - mrscurlyblog.wordpress.com
TADAAAAAA! Twee van de drie krukjes staan onder het wandtafeltje/bureautje in onze leefkamer. Ook altijd superhandig om bij te schuiven bij de eettafel (die er vlak naast staat) als je onverwacht bezoek hebt. Ze zijn dan ook op dezelfde hoogte gemaakt als de eetkamerstoelen. Extra tip dus!
krukjes 10 - mrscurlyblog.wordpress.com
Het derde staat normaal gezien in de inkom. Het kleedt de inkom direct een pak meer aan! Maar voor de foto zette ik het even in de woonkamer. Beter licht enzo 🙂

krukjes 9 - mrscurlyblog.wordpress.com

krukjes 11 - mrscurlyblog.wordpress.com

Ook zin gekregen om eraan te beginnen? Klamp iemand van de groendienst van je gemeente aan en trakteer die mannen op een pint of een zelfgemaakt dessert. En doe eens rondvraag in je omgeving of er niemand is die een lasser kent. Wedden dat er zeker één tussen zit? 😉
Of je koopt op een rommelmarkt toffe krukjes en haalt de zitting eraf! Werkt ook mega!

Mits een beetje ‘opzoekwerk’ of rondvraag in je omgeving kan je deze voor super weinig geld maken.
Wij betaalden amper €60 voor de 3 krukjes samen! En dat terwijl zo één ‘pootje’ op het internet al gauw €60 kostte. Dat zou willen zeggen dat we uiteindelijk €180 per krukje zouden moeten neertellen hebben.
Mij niet gezien, ze!

In plaats daarvan hebben we er nu staan die echt wel one of a kind zijn en die amper iets hebben gekost.
Terug een DIY-projectje waar ik heel tevreden over ben en dat ik kan afvinken!
Op naar het volgende! Sorry, Husband :p

*Er werden geen eiken onnodig gepijnigd of afgemaakt. 

kus

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

20 gedachten over “DIY: multifunctionele krukjes

  1. Superleuk! Ik zou het zelf nooit kunnen maar dit terzijde. Wij hebben ooit twee grote bomen hier uit de tuin laten kappen en ik heb nog altijd spijt dat ik niet stukken stam heb bewaard.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vind het erg gaaf, zeg. Maar bij DIY denk ik toch eerder aan projectje dat ik zelf kan maken :). Je bent me al kwijt bij…stap 1, hahaha. Maar super gaaf dat je mensen hebt kunnen vinden die dit hebben gemaakt!

    Like

    1. Hahahaha! Omdat Husband en ik op dat gebied een koppel/team zijn à la ‘ik breng de ideeën aan, hij voert ze uit’. Voor de iets zwaardere zaken toch. Ik ben nl. niet zo handig met een boormachine. Tenzij je 20 gaten in die houten schijven wilt zonder ook maar enig onderstel eraan bevestigd te krijgen 😀 De kleine creatieve dingen zijn dan volledig mijn eigen ding. Hier is het altijd een teamwork-dingetje 😉 En het mannetje moet zich een beetje mannetje kunnen voelen, he. Met die spieren rollen enzo. Je weet wel… 😀

      Like

    1. Inderdaad, gewoon met stevige bouten. Zoals je ziet op de foto zijn de ‘poten’ van het onderstel aan een metalen schijf gelast. Zorg dat er in die schijf voorgeboorde gaten zitten. Leg je houten schijf ondersteboven met je onderstel erop, boor door de voorgeboorde gaten in het metalen onderstel passende gaten in de houten schijf en dan draai je daar dus de bouten goed stevig in vast. Hope this makes sense 😀

      Like

Geef een reactie

