Leven, liefde & gezin

Eindelijk gestopt?

Stoppen met roken - mrscurlyblog.wordpress.com

De kogel is door de kerk. Het is van dattum. De beslissing is gevallen.
Wij zijn gestopt met roken. Voor de volle 8 uren ondertussen. *vuistje*
Zo. Het is eruit. Jullie weten het. Zodoende mogen jullie me ook ferm onder mijn voeten geven als jullie mij met zo’n stinkstok zien. Hell, jullie mogen me zelfs een ferme draai rond mijn oren geven.
Ik stop ermee.
Voor de 273ste keer.
*zucht*
Het moet een keer lukken, hè?

Het verschil met andere keren is misschien wel dat ik me deze keer iets meer voorbereid heb. Dat ik er lang over nagedacht heb en me al geruime tijd een afkeer aan het aankweken ben voor de sigaret. En ik hoop dat het deze keer wel gaat lukken.
Neen, het MOET lukken.
Niet alleen voor mezelf, maar ook voor die drie koters die hier rondhossen.
Die worden alleen maar ouder en ouder en beseffen meer en meer. Wij moeten dan het goede voorbeeld geven. Als we dan willen dat ze er nooit aan beginnen, moeten we het zelf ook maar niet doen.

Begrijp me niet verkeerd, roken wordt hier nooit of te nimmer binnenshuis gedaan. Wil j’een saf opsteken, dan moet je maar buiten in de tuin gaan staan.
Zo ook in de auto: big no no.
En zelfs als we buiten roken en de koters lopen in de buurt doen we iedere keer weer vreemde River Dance-achtige rondedansjes om de rook toch maar niet in hun richting te zien kronkelen.
Een wreed zicht, ik verzeker het je.

We waarschuwen ze constant voor de gevaren van het roken en smeken ze bekanst om er toch maar nooit aan te beginnen.
Maar het is allemaal nogal contradictorisch als je zelf vijf minuten later een opsteekt natuurlijk.

Het vreet aan me. Het hoort niet. Ik hoor niet te roken.
Want waarom heb ik dat eigenlijk nodig? Wat doet het ding voor me? Niks. Nul komma nul doet het voor me. Het enige dat het doet is me kapot maken.

En ik wil hen zien opgroeien, die kleine etters van ons. Wil ze hun toekomstige partners zien meebrengen naar huis. Zien trouwen of gaan samenwonen en kinderen zien krijgen.
Ik wil een oud zeurend wijf worden met een hele nest kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen rond haar eettafel met de feestdagen.

Wacht, laat die ‘zeurend’ maar vallen. Ik wil gewoon ‘een oud wijf’ worden.

En blijven roken helpt niet echt, he? De kans dat je dan oud wordt is een pak kleiner.
Ook al maken we onszelf zo graag wijs dat we er toch ‘zoveel kennen die heel hun leven gerookt hebben en toch nog oud geworden zijn’.
‘Minstens 70 zijn ze geworden!’
Kan zijn. Maar ik mik op de ‘minstens 90′. Ik wil m’n grootmoeder achterna. Ik wil net zoals zij, ook mijn achterkleinkinderen ooit ontmoeten.

En ik wil de toekomstdromen van Husband en mij realiteit zien worden.
Ik wil, eens we op pensioen zijn (althans: hij dan toch. Ik ben het bij manier van spreken al. Hahahahahaha!), ons hele hebben en houden kunnen verhuizen naar warmere oorden.
Italië om precies te zijn.
In the middle of nowhere.
Op een heuvel.
Een oud boerderijtje. Met een grote moestuin in plaats van dat miezerig postzegel-moestuintje dat we nu hebben. Met een grote lap grond waar de kippen, ganzen en honden vredig naast elkaar leven en tussen de fruitbomen huppelen.
En waar we om de zoveel tijd vrienden en familie verwelkomen voor hun welkome rustvakantie op ons ‘erf’. In een zelfgebouwde gîte.
Op die grote lap grond.
Ik wil als ik oud ben en nog niet versleten nog kunnen rondreizen met de mobilhome die we tegen dan zullen gekocht hebben. En die we dan ook volop kilometertjes laten vreten om om de zoveel tijd richting België te trekken.
Een mens mag toch dromen, hè.

Ik wil nog vanalles doen. Nu, binnen een paar jaar en in de verre toekomst. Blijven roken helpt me daar niet bij. Als ik die dingen elke dag blijf binnensleuren ga ik misschien al blij mogen zijn als ik de 50 haal.
Dat idee kan ik niet aan. Ik moet nog teveel mensen op hun zenuwen werken.

Ik wil blijven sporten en de dingen blijven doen die ik gewoon graag doe.
Zonder beperkingen.
En naar het schijnt zou ik al na 72 uur verschil moeten merken in mijn ademhaling. Dat is dus, even rekenen… tegen donderdagavond. Ik ben benieuwd voor m’n volgende loopje.
It better be different.

En ik wil waardig oud worden. Ik wil geen piepend, stinkend, verrimpeld mens worden die anderen gebruiken als voorbeeld voor hun kinderen waarom ze NIET mogen beginnen met roken.
‘Kijk, zo zie je eruit als je wat ouder wordt en je rookt. En zo ruik en klink je ook.’
Bah.

Ik wil niet binnen een paar jaar slecht nieuws krijgen van een arts om dan tot de conclusie te moeten komen dat het tegen dan al te laat is.
Dat ik één van de zovelen ga zijn die haar kinderen nooit zal zien opgroeien.

Neen. Het is gedaan.

Dus als jullie de komende dagen of weken dedeze zien met een bakkes tot op de grond: het ligt niet aan jullie, het ligt aan die f*cking saffen die ik uit mijn leven probeer te weren.
Maar ik zal m’n keiharde best doen om een niet nog grotere trut te zijn dan ik al ben (ik excuseer me al bij voorbaat).
En om het tot een goed einde te brengen.
Dat beloof ik plechtig.

Als jullie me nu willen excuseren, ik ga even aan de asbak gaan ruiken.

kus

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’

 

9 gedachten over “Eindelijk gestopt?

  1. Het komt goed, print jouw blog uit en lees het opnieuw als je het moeilijk hebt of drink een glas water of doe gewoon iets en je vergeet die stomme sigaret. Het is niet makkelijk maar ook jij kan dat. Ik ben ondertussen 151 dagen gestopt, heb 3.495 sigaretten niet gerookt en bespaarde al heel wat! ( ik lees het op mij app af ;-))

    Liked by 1 persoon

    1. Dat is het vooral, he, iets zoeken om die sigaret te vervangen. M’n flesje water staat sowieso altijd dicht bij de hand 😉 Nu alleen zorgen dat ik mezelf niet verzuip in het water 😀
      Nog vrij recent gestopt dus? Proficiat, seg! Het zijn dus zulke succesverhalen die me weer die nieuwe moed geven! Thanks!

      Liked by 1 persoon

  2. Wat een sterk blogbericht! Ik rook zelf ook, en ben zelf ook al 10000x ‘gestopt’. Binnenkort wil ik het ook nog eens wagen.. Dit blogbericht zet me dan ook echt wel aan het denken… ben benieuwd hoe het verder gaat voor jou, en hierbij ook heel veel succes!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

