Overig

Week van de migraine. Niet ‘gewoon eens hoofdpijn’.

Week van de migraine - mrscurlyblog

Woensdag. We zitten midden in de ‘Week van de migraine’.
Migraine, het is iets dat velen hebben maar misschien nog niet weten dat ze het hebben of als ze het al weten, misschien soms zelfs wegmoffelen voor hun omgeving.
Ook ik heb het.
Het blijft een nogal onbegrepen ziekte. Want hoe vaak krijgen we niet te horen ‘Ach, ik heb ook vaak hoofdpijn, hoor!’ of ‘Neem een Dafalganneke, gaat wel over dan…’
Nope, het gaat niet over met dat Dafalganneke en neen, het is niet hetzelfde als ‘gewoon eens hoofdpijn hebben’. Trust me. Er zijn momenten dat ik mijn leven zou geven om eens ‘gewoon hoofdpijn’ te hebben.
En er is een tijd geweest dat ik nog liever ELKE DAG ‘gewoon hoofdpijn’ had dan de migraineaanvallen die ik meerdere keren per week kreeg.

En er was een tijd dat ik zelfs mijn neurologe kon choqueren.
Nu, ik houd wel van een beetje shock-effect van tijd tot tijd, it’s my thing. En toen ik haar praktijk uitwandelde dacht ik ‘still got it’.
In a weird, twisted way.
Het mens zat me maar vreemd aan te staren toen ze mijn migrainedagboek er bij pakte.
Ze vroeg me hoe ik in godsnaam nog rechtop liep. Hoe ik nog normaal functioneerde met zo’n hoeveelheid migraineaanvallen en zulke pijn.
Ik stond op het punt te antwoorden ‘zelfs zonder migraineaanvallen is het maar de vraag of ik normaal functioneer.’
Maar ik vond dat ik het arme mens al genoeg had gechoqueerd.

Dat was zo’n 4 jaar geleden.
We begonnen aan een resem testen en wat scans. Onder andere eentje waarbij ik een mottig ‘potske’ op  mijn hoofd kreeg geplaceerd dat zowel Husband en mezelf tot de conclusie deed komen dat ik nooit zou staan met überkort haar.
En er begon een lange zoektocht naar het geschikte medicijn. De manier waarop ik tot dan toe geleefd had en met mijn migraine was omgegaan, bleek niet de meest ideale manier te zijn.
Kon ik zelf natuurlijk al weten. Jezelf elke dag voederen met meer Ibuprofen 600mg dan met ‘stuutjes’ is misschien inderdaad niet echt het meest gezonde dat een mens kan doen.
En het is dan ook maar een pleister op een open wonde. Het neemt de pijn weg, maar het voorkomt de migraineaanvallen niet.
Maar ja, je hebt een peuter lopen, een veeleisende en stresserende full time job en een huishouden dat je moet runnen.
Keep those painkillers coming! Anything to get us through the day, right?

Ondertussen heb ik een hele shitload aan medicijnen uitgeprobeerd die van ‘werken een beetje’ tot ‘werken voor geen meter’ tot ‘werken een beetje, maar ik kom 5kg per week bij’ waren, tot ik bij een medicijn kwam dat de oh zo gewenste verlichting gaf.
Topamax is the name. Eentje ’s ochtends. Eentje ’s avonds. Elke dag. God weet voor hoe lang.
Maar het werkt. Punt.
Ze voorkomen dat ik iedere week gebukt ga onder een stuk of twee aanvallen.
Bonus: lijnen hoef ik niet te doen, die brol liet me zelfs enkele kilo’s afvallen.
Zie je, ik zie altijd het positieve in van de zaken.

Medicatie alléén doet het niet. Het is voor een groot stuk ook je leven aanpassen.
Waar de medicatie een groot stuk helpt, helpt je leven beter inrichten evenveel.
Mijn stresserende job heb ik vaarwel gezegd. Voor verschillende redenen, maar mijn migraine was, samen met de koters, één van de doorslaggevende factoren.
De dagdagelijkse stress, het constante koekeloeren op een fel verlicht computerscherm, de vele verschillende geluiden die mijn hoofd binnendrongen, het constante slaaptekort en ga zo maar door werden teveel.
Ik tracht zo gezond mogelijk te leven. Ik sport zoveel als ik kan en eet zo gezond als ik kan. Alcohol drink ik zelden. En koffie beperk ik ook tot een paar kopjes per dag. Die ik dan nog maar voor de helft uitdrink.
Tot grote ergernis van Husband.
Sorry Husband, maar ’t is voor mijn migraine.
Ik kom de deur niet uit zonder mijn dierbare zonnebril op zak of brilletje met gewoon glas in, maar waar dan weer een speciale folie overheen ligt wegens mijn lichtschuwheid, ook een mooi cadeautje van levensgezel Migraine.
Het enige waar ik nog steeds in faal is mijn nachtrust. Wat dan ook de grote boosdoener is als het op migraineaanvallen komt. Bij mij dan toch.
Zeg ik iedere keer weer ‘vanaf nu ga ik vroeger m’n bed beginnen opzoeken!’, is het toch weer iedere keer tegen middernacht dat ik mijn hoofdkussen een eerste blik waardig gun.
Om dan zes uurtjes later volledig murw mijn bed uit te rollen.
De tijd dat er aan hanky panky wordt gedaan nog niet meegerekend.

Heb ik nu geen migraineaanvallen meer? Jawel, ik heb er nog steeds. Maar veel minder.
Het is leefbaarder.
Ik functioneer weer normaal zoals mijn neurologe zou zeggen.
Ik loop niet meer rond als een zombie die maar de ene achter de andere pijnstiller door haar strot duwt.
Ik heb niet meer twee à drie keer per week de neiging om m’n kop kapot te slaan tegen de muur. Letterlijk.
Of dat mijn hoofd gaat ontploffen. Ook letterlijk.
Of dat het gewoon niet meer gaat, dat ik de pijn niet meer aankan. En geloof me, ik kan walgelijk goed pijn verdragen. Velen staan ervan versteld.
En ik heb niet meer de drang om evenveel keren iedereen in mijn omgeving die ook nog maar één woord durft uit te spreken z’n kop af te knappen.
En ik heb niet meer twee à drie keer per week het gevoel dat het enige dat ik kan m’n bed inkruipen is met de rolluiken dicht, stoppen in mijn oren, de wereld volledig buitengesloten om gewoon te slapen. Proberen om even niks meer te voelen.
Het is allemaal veel draaglijker en aangenamer geworden. Minder vermoeiend. Leuker.
Ook voor mijn medebewoners.
Sorry for my bitchiness. It was the migraine talking.

In plaats daarvan is het nu beperkt tot één à twee keer per maand.
Die paar keren voel ik het sluimeren. Licht kan ik niet meer verdragen. Geluid ook niet.
Ik zie plotseling zaken die er niet zijn. Schaduwen uit mijn ooghoeken. Lichtflitsen. Vlekjes. ‘I see dead people’-kinda shit.
Ik word prikkelbaar en kan niks verdragen. Moe en chagrijnig.
Wat een plezier ben ik toch om mee samen te leven, he?
Als ik dan niet tijdig mijn pijnstiller Sumatriptan inneem komt het op me af als een op me afdenderend, aanvallend wild beest: een dolk in mijn achterhoofd dat eens goed wordt omgedraaid en dan van achter naar voor en weer terug mijn schedel openrijt.
Gewichten van een ton die op mijn slapen worden gedumpt. Keer op keer.
En een bankschroef dat om mijn hoofd wordt vastgeschroefd. En dat vaster en vaster wordt gedraaid.
Ondraaglijk.
Misselijk en het gevoel dat ik ieder moment over mijn nek kan gaan.
Gelukkig heb ik een nogal sterke maag en kots ik nog net niet de hele boel onder.
Zou ik dat er ook nog eens bij hebben, kots opruimen.
Van mezelf.
Bwèk.

It fucking sucks, je weet nooit wanneer het op je afkomt of hoe lang het gaat duren.
Een Dafalganneke helpt niet. En gewoon je nest inkruipen ook niet.
En een medicijn om het hocus pocus weg te nemen uit je kop bestaat niet. ‘Deal with it.’
En het is helemaal niet ‘ik heb ook heel vaak hoofdpijn’.
Ruilen?

In de Week van de Migraine (23 tot en met 28 mei) kun je bij de apothekers terecht voor een infobrochure, een migrainetest en een migrainedagboek.

 

kus

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

2 gedachten over “Week van de migraine. Niet ‘gewoon eens hoofdpijn’.

  1. Ik heb sinds augustus 2014 officieel last van migraine, en een zware. Ik ken het, al heb ik het niet zo vaak als dat jij het had. Bij mij was het +/- 2x per maand goed raak. Ondertussen zit ik al aan het vierde medicijn, maar net zoals bij jou, werkt het weinig tot niet.
    Nu kreeg ik vandaag ook de tip topamax te vragen bij de dokter. Dus toch maar eens achteraan gaan, als de ervaringen van meerdere mensen positief zijn 🙂

    Like

    1. Nog iemand die het ‘aan haren rekker heeft’ 😉 I feel your pain…
      De zoektocht naar het gepaste medicijn kan frustrerend worden op den duur, vond ik.
      Maar die Topamax is zeker de moeite waard om te bespreken met jouw arts! Ik ben er alleszins heel tevreden over 😉 Het is redelijke heavy stuff, mijn neurologe wilde eerst een heleboel andere zaken proberen vooraleer ze Topamax voorschreef en er zijn wel degelijk bijwerkingen. Maar eerlijk? Als ik kijk naar hoe mijn leven er nu op vooruit gegaan is doordat ik zoveel minder afzie van die migraine, dan neem ik die bijwerkingen er met plezier bij.
      Ik hoop dat je snel iets vindt dat je helpt! Veel succes alvast! :*

      Like

Geef een reactie

