Overig

Boodschappen tag èn extra tips!

BOODSCHAPPENTAG en extra tips (1)

Deze tag kwam ik tegen bij Mamaliefde, die hem op haar beurt tegenkwam bij Mama’s met thee.

Het leek me wel leuk om deze tag in te vullen. Iedereen doet namelijk boodschappen en misschien kan ik wel iets meegeven door deze tag in te vullen.
Ik slaag er namelijk altijd in netjes binnen budget te blijven èn binnen het uur 2 à 3 winkels af te dweilen. Ha! In your face, Husband! 😀
I rock at grocery shopping!

Onderaan dit bericht vind je ook nog enkele tips van yours truly!
Ik hoop dat ze jou evenveel mogen helpen als mij tijdens die gevreesde boodschappentripjes.

Waar doe je boodschappen?

Ik start altijd in Aldi. Daar koop ik zo goed als alle basisspullen. Alles wat ik daar niet vind koop ik bij Delhaize. Ook de merkproducten komen van Delhaize, zoals Cola Light en de koffieboontjes voor mijn oh zo begeerde kopje koffie ’s ochtends.
Wegens gebrek aan een goede slager in de buurt, komt vlees en vis ook meestal van daar.
Als ik het al niet heb gevonden in Aldi.
Ook een voordeel van Delhaize: je kan er punten sparen en zo kortingsbonnen opbouwen. En iedere week krijgen we ook de folders in de bus met af en toe een extra bonnenboekje bij, die gebruik ik heel zeker. Een gevolg nog van mijn alleenstaande mama-bestaan enkele jaren terug, denk ik 😉
En Action of course! Wasproducten, kokosbloesemsuiker, kokosolie, shampoo, tandpasta, mondspoelmiddel, spullen voor school, … zulke toestanden kan je nergens goedkoper vinden dan bij Action!

Doe je altijd boodschappen in dezelfde vestiging?

Yep. Aldi, Delhaize en Action zijn op fiets- en wandelafstand van onze woning. Kan niet makkelijker toch?

Wanneer doe je boodschappen?

Iedere week op vrijdag. Ook al ben ik huisvrouw, ik houd nog altijd van een vast stramien, routine, zeg maar. Heb je nodig, wil je je verstand niet verliezen.

Hoe vaak doe je boodschappen?

Heb ik hierboven al beantwoord, niet?
Wekelijks, dus. In een gezin met 3 koters kan je haast niet anders. Die drie vreten de hele boel binnen de drie dagen volledig op als ik ze laat doen.

Als je in de winkel kunt scannen, doe je dit?

Telt Ikea ook voor deze vraag? 😀
In de winkels waar ik boodschappen doe is die mogelijkheid niet. Maar moest die er zijn, ik zou het zeker gebruiken.

Kies je voor het A-merk of het huismerk?

Bij zo goed als alles ga ik voor het huismerk. Behalve voor enkele zaken waarvan we door ervaring al weten dat het A-merk toch net dat ietsje beter is.
Of zit dat alleen maar in ons hoofd?

Gaan de kinderen mee boodschappen doen?

Hell no! Echt, dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Ik doe zo al niet echt graag boodschappen, laat staan dat ik die drie bengels dan ook nog es onder controle moet trachten te houden ondertussen!
Neen, die worden netjes naar school gebracht en dan ga ik rustig boodschappen doen.

Als de kinderen meegaan, mogen ze dan iets kiezen?

Tja, soms kan je niet anders dan ze meenemen, he. In de vakantie enzo.
Soms mogen ze iets kiezen. Maar als ik weet dat we bijvoorbeeld nog een sh*tload snoep hebben thuis, krijgen ze geen meer in de winkel. Of als ze al zo goed als het hele maandbudget erdoor hebben gejaagd aan prullaria en ze willen voor de zoveelste keer één of ander prutsding dat na 2 dagen toch weer uit elkaar valt, dan moeten ze hun zakgeld maar aanspreken. Ondertussen leren ze ook wat met geld omgaan.

Gebruik je een boodschappenlijstje?

Wees maar zeker. Ik ben een freak als het op mijn boodschappenlijstje aankomt.
Aangezien ik altijd naar dezelfde zaken ga, weet ik perfect hoe de winkel is ingedeeld en wat waar ligt. Ik stel mijn boodschappenlijstje dus zo op naar hoe de spullen in de winkel liggen. Zo hoef ik niet van de ene gang naar de andere te hossen. Of thuis te komen met maar de helft van wat ik moest meehebben.
Oh, en bovenaan mijn boodschappenlijstje heb ik de weekmenu mooi opgeschreven, met de data ernaast. Zo ben ik ook zeker dat ik geen spullen koop die vervallen juist voor ik ze wil gebruiken.

Mrs. Curly’s tips:

  • stel een (week)menu op voor je boodschappen gaat doen, zo vermijd je dat je onnodige spullen koopt die je achteraf misschien toch maar in de vuilbak moet keilen. Goed voor je portemonnee en wees eens eerlijk: er sterven dagelijks mensen van de honger en wij zouden dat zomaar in de vuilbak gooien?!
  • maak een boodschappenlijstje. Voor dezelfde reden als hierboven. Maar ook omdat je dan niet tien keer over en weer moet naar de winkel.
    ‘Ik onthoud het heus wel!’… nope, ain’t gonna happen.
  • en stel dat boodschappenlijstje op zoals de spullen geordend liggen in de winkel.
    Spaart je veel over en weer geloop.
    En stress.
  • maak een ‘voorraadlijst’. Een lijst waarop de basiszaken staan die je sowieso altijd in huis wilt/moet hebben en die je gewoon maar moet overlopen als je je boodschappenlijstje maakt. Want geef toe, hoe vaak ben je al niet bloem vergeten meebrengen? Gewoon omdat je er niet aan dacht? Die lijst maakt het opstellen van een boodschappenlijstje een pak eenvoudiger en sneller!
    ‘Even kijken op de lijst… Ahja, daar had ik nu niet aan gedacht: wijn!’
    Yeah right. Alsof we dat zouden vergeten.
    In deze bijlage zie je een voorbeeld van de onze: Voorraadlijst – pdf
  • hang een krijtbord op of schilder een deur (of een stuk muur) met krijtbordverf. Om die zaken die je tussendoor te binnen schieten snel op te schrijven.
    Wij hebben de keukendeur geschilderd met krijtbordverf, ik deelde het al eens in de post Family command center.
  • maak een maandbudget op en houd je eraan! Zo weet je perfect wat je per week kan spenderen aan boodschappen en kom je niet voor onverwachtse verrassingen te staan op het eind van de maand. We weten allemaal dat er meestal meer maand over is aan het eind van ons geld.
    Of zoiets.
  • hou de folders in het oog voor promoties. Het lijkt belachelijk om 4 pakken Cola Light in huis te hebben voor twee volwassenen, maar als je er uiteindelijk 50% op hebt bespaard en je weet dat ze uiteindelijk toch leeggedronken worden, dan is het wel eens de moeite om cola tot onder je bed te hebben.
  • knip bonnen uit en gebruik ze ook. Zo spaar je meestal punten en ontvang je uiteindelijk korting. Solden! 😀
  • neem eens de tijd om te vergelijken in verschillende winkels. Je hebt vaak niet door dat het in die ene winkel toch een pak goedkoper is voor dat ene product.
  • vraag klantenkaarten aan in de zaken waar je heel vaak boodschappen doet. Door die klantenkaarten te gebruiken krijg je heel vaak ook veel extra voordelen.
  • zorg dat je altijd een muntstuk van 1 of 2 euro in de wagen hebt liggen voor het winkelkarretje.
    Klinkt banaal, he, die tip? I know. Maar je wilt niet weten hoe vaak ik in het verleden al heb staan vloeken aan de winkel omdat ik weer op stap was zonder kleingeld.
  • neem herbruikbare boodschappentassen mee. Wederom: beter voor je portemonnee en het milieu.
  • zorg dat je niet vertrekt met een lege maag. Voor dat schuldgevoel over die kont achteraf.
    En je portemonnee.
  • And for f*ck’s sake, laat die koters thuis!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben aan de tips!
Als jullie er ook hebben, let me know!

Enne… ivm die koters in de winkels: omkopen met snoep werkt altijd 😉

Untitled design (3)

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

Een gedachte over “Boodschappen tag èn extra tips!

Geef een reactie

