Leven, liefde & gezin·Overig

Parijs in 1 dag

Parijs in 1 dag

Kan je verliefd zijn op een stad?
Ik denk het wel. Wat ik voel voor Parijs lijkt alvast heel hard op verliefdheid.
Nog voor m’n eerste keer in de stad enkele jaren terug was ik er al op verliefd. Voor de één of andere reden voelde ik me er heel hard tot aangetrokken.
Net nadat Husband en ik getrouwd zijn 5 jaar terug trokken we met ons tweetjes naar Parijs voor een midweek.
Voor mij de allereerste keer in de stad van de liefde.
Al mijn verwachtingen werden ingelost.
En zoveel meer.

Sindsdien kan je er ons ‘regelmatig’ terugvinden. Na veel gezeur van mijn kant hebben we er een beetje een traditie van gemaakt om op zijn minst 1 keer per jaar in Parijs te geraken.
Welnu, heel veel zeuren moest ik niet echt doen. Husband is wel altijd te vinden voor een tripje naar gelijk waar.

De ene keer lukt het om voor enkele dagen te gaan, de andere keer niet.
Deze keer niet.
Verbouwingen die heel veel tijd in beslag nemen gooiden een beetje roet in het eten.
Maar we lieten er ons alvast niet door tegenhouden om toch richting mijn lievelingsstad te trekken!

Parijs in 1 dag, lukt dat? Zeker weten.

Als je met de auto richting Parijs trekt, kan je het wel vergeten om voor ‘maar’ een dagje te gaan. Maar met de Thalys is het al snel een ander paar mouwen. Op nog geen uur en half sta je van Brussel-Zuid in Paris Nord.
Even snel rekenen: da’s sneller dan met de trein van Leuven naar mijn schoonouders in Brugge.
En sneller dan met de auto van Leuven naar het Oost-Vlaamse gat waar ik om de 2 weken zoonlief ga afhalen bij zijn vader.
Overtuigend, he?

Om zoveel mogelijk uit onze dag te halen namen we een zo vroeg mogelijke trein.
Zo vroeg als draaglijk was voor deze ‘niet-ochtend-mensen’.
Om 8u43 stipt reden we Brussel-Zuid uit en om 10u05 parkeerde het ding hem netjes in Paris Nord.
Geen gedoe met péage onderweg, tankbeurtjes, file, parking zoeken, plasbeurten etc.
In plaats daarvan: op de trein, mijn kont installeren op de gereserveerde plek, de wifi instellen en genieten van een rustig treinritje, ondertussen gezellig keuvelend met manlief en wat surfen op het internet.
Voor €85 per persoon stonden we ter plekke. Reken es uit hoeveel benzine je nodig hebt? En hoeveel je uitgeeft aan péage. En aan parking? Als je er vindt.
En dan hebben we de stress van het met de auto tot daar rijden nog niet meegerekend.
Geef mij dan maar de trein.

Eens toegekomen gingen we direct op zoek naar een gezellig terrasje.
Je weet wel, voor die broodnodige cappuccino en croissant.
We hadden ons niet echt voorbereid op onze uitstap. Een uitzondering voor deze twee regelfreaks.
Het enige dat we hadden afgesproken was: geen stress, geen gejaagd gedoe, alleen maar genieten en we zien wel waar we uitkomen. Let’s get lost in Paris.
En als je geen stress en gejaagd gedoe wilt, kan je maar beter goed starten, he.

20160514_102813

Eens dat binnen was gingen we richting Palais Royale.
Een prachtig gebouw met een mega binnenplein omgeven door een galerij met allemaal leuke winkeltjes.
Een rustig plekje midden in de stad. Zeker een aanrader!

Palais Royale en 2 gekken in bollen

DSC_0039 (2)

Van Palais Royale wandelden we verder naar het Louvre, dat er eigenlijk zo goed als direct naast ligt.
Als je het in Parijs-proporties ziet natuurlijk.

DSC_0045
Louvre

Aangezien we maar 1 dag ter plaatse waren en je al een dag moet uittrekken als je het Louvre wilt bezoeken, zijn we er gewoon ‘gepasseerd’.
Maar zelfs dat is al de moeite waard! Indrukwekkend vat het nog niet samen.

Na het Louvre was het tijd voor de lunch.
Geheel tegen onze zin (not) gingen we op zoek naar een terrasje.
In de beurt van het Louvre heb je alvast keuze genoeg.

Nadat we terug een beetje energie in de vorm van een croque en een cappuccino (heb ik al gezegd dat we verslaafd zijn aan cappuccino?) hadden opgedaan, wandelden we verder richting Place de la Concorde.

DSC_0047
Place de la Concorde

Wat zeker ook een aanrader is, als je in de buurt van Place de la Concorde bent, is Jardin des Tuileries. Genieten met een hoofdletter G bij goed weer!
Rond de vijver vind je er comfortabele stoeltjes waar je rustig kan zitten en genieten van al het moois om je heen.
Supergezellig!

Ook het imposante Grand Palais en Petit Palais liggen niet ver van Place de la Concorde.
Je valt bijna letterlijk achterover bij het zien van deze gebouwen.

Maar Jardin des Tuileries, Grand Palais en Petit Palais sloegen wij deze keer over.
Er was een traditie die we in stand moesten houden.
De traditie van een tussenstopje in de Chanel boetiek that is.
Ik ben verre van iemand die verslingerd is aan merken. Je vindt vanalles in mijn kleer- en schoenenkast.
Maar Chanel… het blijft tot mijn verbeelding spreken.
Ik kan er dan ook uuuuuuren over blijven doordrammen. Het romantiseren. En er verhalen over vertellen.

Eenmaal aan de boetiek verraste Husband me met de opmerking ‘Tja, je n°5 is toch al een tijdje op, he?’ *brede grijns op zijn smoelwerk*, waarna hij me mee naar binnen sleepte.
Zelfs hij is compleet weg van Chanel.
En vindt dan ook dat als je toch iets koopt van Chanel, je het beter doet in de boetiek van Chanel zelf als je toch af en toe in de buurt bent.
Een uurtje later lieten de 2 übervriendelijke portiers ons uit.
Met een zakje van Chanel in de hand.
Met daarin een nieuwe zonnebril ipv de n°5.
The man clearly can’t say no.

Van daaruit trokken we verder naar Avenue des Champs-Elysées waar we rustig verder kuierden en wat aan window shoppen deden, ondertussen genietend van het zonnetje dat haar af en toe al eens toonde.
We bezochten ook even de winkel van Ladurée en hun wereldberoemde macarons.
Om met lege handen naar buiten te wandelen.
Bijna €20 voor een miezerig doosje met amper genoeg macarons voor Husband en mezelf te plezieren als vieruurtje? Ain’t gonna happen. Ook al heet je Ladurée.
Je vindt overal in Parijs macarons die even lekker zijn. En veel goedkoper.
Dit gezegd zijnde, de winkel is wel de moeite waard om eens gezien te hebben.

Om te bekomen van de ‘hoge-prijzen-voor-f*cking-mini-macarons’ gingen we terug op zoek naar een terrasje.
Het was een beetje de rode draad doorheen ons tripje, lijkt het.

Dan was het tijd voor HET symbool van Parijs: de Eiffeltoren.
Kan je toch niet overslaan toch?

En wat doe je na het wandelen rond de Eiffeltoren in de zon?
Juist. Een ijsje eten op een terrasje.

20160514_174226

Terug opgefrist wandelden we langs de Seine richting het haute couture huis van Chanel in de Avenue Montaigne om dan de metro richting Montmartre te nemen.
Deze haar linkerknie besloot plotseling dat het genoeg was geweest en liet me achter met een belachelijk loopje.
Geen zin om me verder al mankend belachelijk te maken voor heel Parijs stapten we dan maar op de metro om even later in Montmartre een gezellige bistro binnen te stappen voor het welverdiende avondeten.

En achteraf een welverdiende cappuccino.
De honderdste.

20160514_203031

Na een zalig dagje Parijs stapten we moe, maar super happy om 21u19 terug op de Thalys (voor €52 per persoon), terugkijkend op wederom een geslaagde trip naar ‘onze’ stad.

DSC_0006
Hoe we juist van Gare du Nord naar Palais Royal gewandeld zijn, zijn we volledig kwijt. Nog niet genoeg cappuccino gedronken volgens mij.

Je ziet, je kan Parijs gerust in 1 dag bezoeken. En als je een beetje op voorhand plant kan je heus meer bezienswaardigheden bezoeken dan wij er deze keer hebben bezocht.
Een dagticket voor de metro is handig als je alles te voet doen te lastig vindt. En zo win je natuurlijk ook meer tijd. Het netwerk in Parijs is echt wel heel uitgebreid.
Wij wilden het deze keer allemaal te voet doen.
Gekken dat we zijn.

Untitled design (3)

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

5 gedachten over “Parijs in 1 dag

Geef een reactie

