Overig

Werken aan dat zomerlijf: squats!

 

Werken aan dat zomerlijf-

Ondertussen zijn we al mei en velen zouden zeggen dat het ondertussen al te laat is om er nu nog aan te beginnen. Aan dat zomerlijf that is.

Niks is minder waar! Wil je (vrij) snelle resultaten: Mrs. Curly to the rescue!
Nu, niet alleen voor dat zomerlijf, hoor. Daar moet je niet zozeer van wakker liggen, paradeer gewoon zoals je zelf wilt en bent in bikini of badpak over dat strand. Zonder je zorgen te maken over wat een ander ook maar zou kunnen zeggen of denken over jouw lichaam. Zo lang jij zelf niet wakker ligt van een putje meer of minder in jouw ronde (of platte 😀 ) kont, who gives a f*ck.
Het volgende moet je alleen maar doen als je het voor JEZELF wilt doen. Of het nu voor die strakke kont, bovenbenen en platte buik is of gewoon om je spieren iets sterker te maken of simpelweg omdat je het gewoon eens wilt proberen.

729ddb391a99d0919eb2aa8c36f9b932

Ik ben er nu al bijna 2 jaar mee bezig, met die squats. In het begin deed ik het vooral voor die alom begeerde ‘thigh gap’. Ken je het niet? Google het eens 😉 Of beter, zoek het eens op op Pinterest. Je wordt overladen door foto’s van perfecte gevormde bovenbenen. Waarvan de binnenkanten elkaar niet raken.
Nu, die wens heb ik al opgegeven. Maakt me niks meer uit, die thigh gap. Hij is er wel, de thigh gap, maar niet op een ‘ik ben amper 20 jaar en heb nog nooit een kind op de wereld gezet’-manier.
Trouwens, handig is ie niet, je zou maar op de wc zitten terwijl je op je gsm zit te tokkelen en het ding uit je handen floept en recht door die thigh gap je wc in flikkert.
Dijen die tegen elkaar flapperen come in handy op zo’n momenten.

Nu doe ik het vooral omdat ik het beetje thigh gap dat ik met die squats heb verworven wil behouden, mijn bovenbenen en kont veel strakker en beter gevormd zijn, cellulitis geen kans krijgt en vooral (de voornaamste reden waarom ik het volhoud) mijn benen er gewoon veel sterker door geworden zijn.

Voor ik ermee begon had ik er eigenlijk nog nooit echt van gehoord, van squats, maar ik wou het wel proberen.
Aangezien ik me niet compleet belachelijk wou maken, begon ik eraan toen Husband voor 2 weken in Portugal zat voor z’n werk. Hij vindt het namelijk nogal een vrij lollig zicht.
En we zijn sterren in het elkander uitlachen.
Ik smeet me volledig op de 30 day squat challenge! Een vrij ‘eenvoudige’ challenge: 30 dagen waarin je de hoeveelheid squats opbouwt. Drie dagen squats, één dag rust, terug drie dagen squats, één dag rust en ga zo maar door…
Onderschat het niet, toen ik op dag 2 mijn bed uitrolde kon ik amper fatsoenlijk op een stoel zitten. M’n arme lijf was stijf op plaatsen waarvan ik niet wist dat het stijf kon zijn.
Voor mij een teken dat het wel effectief was.

Wat nog een teken was dat het echt effectief was, was toen Husband na zijn twee weken durende werktripje terug thuis kwam en echt verschil merkte. Mijn kont was volgens hem een pak steviger en ‘smaller, maar tegelijkertijd ronder’. ‘Gelift’ dus in vrouwentaal 😉
En zelf merkte ik dat ik effectief spieren had in mijn bovenbenen en kont! Waar kwamen die plotseling vandaan?!

Ik ging dus door met de challenge en eens ik die achter de rug had hield ik me aan 450 à 600 squats verdeeld over 3 dagen per week.

Het leuke aan squats is:

  • je kan het thuis doen (wie heeft er in godsnaam tegenwoordig nog tijd om een paar keer per week naar de sportschool te gaan?!)
  • het kost je amper iets. Buiten een paar stevige sportschoenen (geef maar toe, zelfs jij hebt er nog ergens staan met een dikke laag stof op) en eventueel gewichtjes, heb je niks nodig.
  • je kan het samen met je baby/peuter doen. Die komen handy als gewichtje, dan hoef je dat ook al niet meer kopen 😉
  • je kan het gerust even tussendoor doen (ik doe er 50, even stofzuigen, dan nog eens 50, de was wegleggen, nog eens 50, vaatwas legen, enz.)
  • en het is zooooo effectief!

Waar moet je wel op letten:

  • zet je voeten uit elkaar (om te beginnen onder je schouders, maar als je steviger staat met je voeten nog verder uit elkaar moet je dat vooral doen. Doe wat comfortabel voelt) en zak door je knieën (alsof je op een stoel gaat zitten). Tijdens het zakken èn het terug naar boven komen moet je er vooral op letten dat je je rug zoveel mogelijk in zijn ‘natuurlijk rechte houding’ houdt! Begin hem niet te buigen, want dan krijg je gegarandeerd pijn.
  • tijdens het naar boven komen (het opduwen dus), duw je op je bovenbenen, je kont en je buik door die spieren op te spannen. Gebruik dat (nu nog) beetje aan spieren! 😀 Span die hele reutemeteut op!
    Vooral niet op je knieën duwen!
  • houdt water in de buurt. You’ll need it.
  • extra tip: trek die buik in: zo train je nog eens je buikspieren ook. You’re welcome.
  • extra tip 2: gebruik gewichtjes (je hoeft er zelfs niet meteen te kopen, je kan evengoed ook een flesje water in iedere hand houden. Of je baby.) en beweeg je armen mee. Vleermuisarmen? Wat is dat?
  • In dit filmpje: How to do a squat, zie je nog eens extra goed hoe je een squat correct uitvoert.

ac9d76353ff53cb1b133de26bddda46e

Leg die bikini maar al klaar! 😉

Enne… move over Kim Kardashian!

Untitled design (3)

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

7 gedachten over “Werken aan dat zomerlijf: squats!

    1. Misschien zet ik de squat-microbe nog op je over… 😀
      Het feit dat je ze gewoon thuis kunt doen is wat mij ermee heeft doen starten. Ik wou wat sporten, maar ik was te lui om over en weer te gaan naar de sportschool 😀

      Like

Geef een reactie

