Overig

Kokosolie: een multifunctioneel product?

Kokosolie- een multifunctioneel product-

Kokosolie, tot enkele maanden terug had ik geen flauw idee wat het was, laat staan waar het te kopen. Tegenwoordig kan je er niet meer naast kijken als je het grootwarenhuis binnenwandelt.
Ook ik liet me een tijdje terug ‘overtuigen’ tot het aankopen van zo’n pot kokosolie nadat ik een artikeltje over de voordelen ervan had zien passeren op Pinterest (‘Ik ben Anneke en ik ben een Pinterest-verslaafde’ 😀 ).
Ondertussen wordt het hier op regelmatige basis gebruikt tijdens het kokerellen. Waar ik de boter kan vervangen door kokosolie, doe ik het dan ook.
Het grootste voordeel volgens mij aan koken met kokosolie? Het eten brandt precies veel minder snel aan 😀

Er is al veel geschreven en gezegd over kokosolie, maar tot nu toe zijn nog niet alle voordelen wetenschappelijk bewezen. Het blijft dus ook een product dat je best afwisselt met de nog steeds klassieke boter en olijfolie. Alles met mate blijft nog steeds de regel, niet?

Het is een 100% natuurlijk product, vind ik al een groot voordeel. En het bestaat voor het grootste deel uit verzadigde vetzuren die makkelijker door het lichaam worden opgenomen en worden verteerd dan bij de klassieke vetten die je gebruikt bij het koken. Dat is dan weer goed voor de spijsvertering en de stofwisseling.
Het levert ook minder calorieën dan de andere types vetten. Pas wel op: er zitten er nog altijd genoeg in.
Ook is het lactosevrij, wat dan weer goed is voor mensen met een lactose-intolerantie of koemelkallergie.
En het zou antibacterieel werken.

Kokosolie in de keuken.

Mijn ervaring met koken met kokosolie? Vermageren doen we niet, wat sommigen beweren dat je wel zou doen. Is ook nooit ons doel geweest en is ook niet nodig, dus daar faalt het voor ons dan ook niet echt.
Het eten brandt minder snel aan, wat dan voor mij een groot voordeel is aangezien ik een nogal ongeduldige kok ben die het fornuis meestal iets te hoog zet in de hoop dat het vlees sneller klaar is. Het enige gevolg dat ik vroeger had was dat het aan de buitenkant zwart zag en aan de binnenkant nog rood. Iew. Nu komt dat dus zo goed als niet meer voor.
Het spat ook minder dan de klassieke boter en olijfolie.
En een enorm groot voordeel voor mij persoonlijk dan: ik heb opmerkelijk minder last van mijn overgevoelige pds-darmpjes.

Ook in de badkamer komt het van pas.

Je hebt er misschien nog nooit van gehoord en vindt het misschien iets walgelijk (trust me: ik vind het ook niet echt smakelijk klinken), maar oil pulling is blijkbaar iets dat nogal regelmatig wordt gedaan met kokosolie.
Wat het is, vraag je? Wel, je neemt dus een halve eetlepel kokosolie, propt dat in je mond en spoelt daar je mond mee gedurende 20 minuten (moet je waarschijnlijk opbouwen). Daarna spuug je de drek uit, spoel je je mond een paar keer met water en poets je je tanden gewoon zoals je anders doet.
Say whut?! Ik heb het nog niet gedaan, maar ik denk dat het nogal ‘bwèkes’ is.
Het zou helpen om migraine en hoofdpijn tegen te gaan, een zuivere huid te krijgen, voor de versterking van de tanden en het tandvlees, het bleken van de tanden en tegen slechte adem.
Ik heb het nog niet getest, dus ik kan er niet over oordelen. Maar volgens velen werkt het echt.
Misschien moet ik de kotsneigingen toch maar even verdringen en het toch eens proberen?

Ooit al gehad dat je ’s avonds je make up wilt verwijderen en dan pas merkt dat je geen reinigingsmelk meer hebt? Juist ja. Mij overkomt het regelmatig.
Neem een beetje kokosolie, warm het op met je handen, smeer het op je gezicht en haal het er weer af met een wattenschijfje. Even naspoelen met water en voila: proper snoetje!
Deze zal ik zeker eens proberen in de toekomst (weliswaar met naspoelen met mijn vertrouwde face wash, vet huidje hier).
Waarschijnlijk uit pure noodzaak.

En wat dacht je van deodorant? Je kan dat perfect zelf maken, zo blijkt.
Men neme 2 el baking soda (zuiveringszout), 2 el maïszetmeel in poedervorm en 2 el kokosolie.
Verwarm de kokosolie zodat die vloeibaar wordt, roer er het maïszetmeel en het zuiveringszout door, giet in een glazen pot en laat harden in de koelkast.
Voor het gebruik neem je gewoon een kleine hoeveelheid uit het potje met een spateltje, smeert het onder je oksels, je laat het even intrekken en drogen en je zou voor de rest van dag fris moeten zijn.
Ook dit ga ik zeker eens proberen! Misschien vind ik dan eindelijk een deo die geen gele vlekken nalaat op mijn dierbare witte bloesjes.
Neen, Nivea-deodorant, je doet je job niet.

Als je net als ik een gevoelige huid hebt is het volgende misschien wel een goede tip: gebruik kokosolie eens ipv scheerschuim.
Je smeert het op je benen (door de wrijving en je lichaamswarmte smelt dit sowieso) en je zou veel makkelijker je benen kunnen scheren. Ondertussen zouden ze ook verzorgd worden en zou je minder snel last hebben van die afschuwelijke rode bolletjes achteraf of van irritatie.
Je kan er ook je benen mee insmeren na het harsen, waxen, epileren, …

En droog haar zou er ook mee gebaat zijn. Wat kokosolie in je haar masseren, een kwartier tot een half uur laten inwerken en dan je haar wassen zoals je gewoonlijk doet.
Je kan het eventueel ook een hele nacht laten inwerken. Leg dan wel even een handdoek op je hoofdkussen. Niet aangenaam wakker worden als je hoofdkussen helemaal onder de olie zit.

De laatste twee tips hebben wij wel al uitgetest en goedgekeurd 😉
Vorige zomer had ik op onze zomerreis een grote pot kokosolie mee. Ook al smeren wij onze koters goed in met zonnebrandcrème, toch hebben ze soms nog wat last van rode schoudertjes, wat dan niet zo leuk aanvoelt voor hen. Ik smeerde er wat kokosolie op en het verlichtte de irritatie toch.
Ook bij muggenbulten hielp het. Zowel zoonlief als ikzelf staan er ieder jaar vol van. Eén mug in ons hele huis en de rotzak vindt ons wel. Voor tientallen steken.
Een beetje kokosolie erop en de jeuk mindert al een heel pak!

Mijn bevinding van kokosolie? Ik kook er graag mee en het is een leuk product om ook buiten de keuken te gebruiken. En net zoals met alles is het ook iets dat ik afwissel met andere producten. Afwisseling kan namelijk nooit slecht zijn, zie je.
En de zaken die ik nog niet heb uitgetest? Die test ik in de nabije toekomst. I’ll keep you updated.

Behalve misschien de oil pulling dan… 😉

Untitled design (3)

Je kan me ook volgen op FacebookInstagram en Bloglovin’!

8 gedachten over “Kokosolie: een multifunctioneel product?

  1. Ik wist de helft nog niet van alles dat je opnoemt. Op het spoelen van je mond na (moet er toch niet aan denken, ik hou niet van kokossmaak dus twintig minuten zijn dan erg lang) zal ik ze eens proberen.

    Ken het wel al langer, omdat de oma van mijn oudste het regelmatig meenam uit Suriname en erbij zweert. Daarom nog één kleine aanvulling: je kunt het ook gebruiken bij verkoudheid. Werkt op de een of andere manier als een trein. Je bent er snel vanaf en je kunt het ook bij kleine kinderen (baby’s onder zes maanden) gebruiken, in tegenstelling tot vrijwel alle andere geneesmiddelen.

    Like

    1. De kokissmaak valt mee, hoor 😉 Maar inderdaad, gewoon het idee alleen al van een mond vol olie… bwèh.
      Tegen verkoudheid? Dat wist ik zelfs helemaal niet! Hoe gebruik je het dan juist? Kan nog van pas komen met 3 koters in huis! 😀

      Like

      1. Ok haha gelukkig! Dan kan ik er in elk geval wel veilig mee bakken.

        Je smeert het op borst en rug voor het slapen, eigenlijk precies zoals met vicks. Volgens mij werkt het ook tegen keelpijn.

        Like

    1. Ik gebruikte het in het begin ook alleen maar in de keuken, hoor 😉 Maar na wat opzoekwerk vond ik al deze opties. Geweldig, vind ik dat, als je een product voor zovele dingen tegelijk kunt gebruiken!

      Like

Geef een reactie

