Overig

Kokossuiker, echt beter?

Een week of twee terug, tijdens mijn wekelijkse boodschappen, zag ik in de winkel een pot kokossuiker staan. Na het lezen van het etiket dacht ik ‘Waarom niet? Ziet er een gezond(er) alternatief uit voor suiker’.
Twee weken later is de pot eigenlijk alleen nog maar de kast uit gekomen voor het ontbijt: mijn (warme) havermoutpap en de koters hun muesli met yoghurt.
Het valt alleszins in de smaak, dat wel. Op mijn havermoutpap (dus gesmolten) krijgt het een soort caramelachtige smaak en aangezien ik helemaal gek ben op caramel is dit voor mij natuurlijk een bonus. Het smaakt dus helemaal niet naar kokos. En die koters die nogal kieskeurig zijn en niet al te veel open staan voor nieuwe smaken, die vinden het ook wel ok.
Je kan het eigenlijk voor alle gerechten gebruiken waar je gewone kristalsuiker voor zou gebruiken. Je vervangt dat dan gewoon door de kokossuiker.

kokossuiker - mrscurlyblog.wordpress.com

Ik begon me wel een beetje af te vragen of het effectief zoveel beter was dan de gewone, klassieke kristalsuiker. Tegenwoordig kan je de winkel niet meer in zonder met etiketten waar ‘bio’, ‘natuurlijk’, ‘gezond’, ‘niks aan toegevoegd’ et cetera op staat rond je oren geslaan te worden. Soms vraag ik me wel eens af in hoeverre dit eigenlijk ook al allemaal één grote commerce geworden is.

Ik ging dus een beetje op zoektocht en vond het volgende:
Kokossuiker is gemaakt van de nectar van de kokosbloesem. Het is een natuurlijke en ongeraffineerde suiker die ook heel duurzaam is, aangezien de bloemen niet verloren gaan (de nectar wordt afgetapt) en er dus nog kokosnoten kunnen groeien. In tegenstelling tot het gewone kristalsuiker is kokossuiker niet bewerkt (schoongemaakt, zo je wil) in een fabriek. Vandaar ook dat het niet zo’n mooie witte kleur heeft.
Dat heeft kokossuiker dus al allemaal voor op de klassieke suiker!

Wat het ook nog voor heeft op de klassieke suiker is dat er nog wat van verschillende B-vitamines, magnesium, ijzer, zink en kalium in zitten. Dat vind je niet terug in de klassieke suiker.
Het is er niet ‘rijk aan’, dat niet, maar er zit wel iets in (it’s something!). Want voor het verteren van suiker heb je vitamines en mineralen nodig, dus als die worden meegeleverd bij de suiker hoef je die al niet meer uit de reserves in je lichaam te halen, hence: kokossuiker geeft langer energie dan klassieke suiker en dus minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Ook een upside natuurlijk.

kokossuiker - mrscurlyblog.wordpress.com - 2

Aan de andere kant… als je alles wat met gewone suiker te maken heeft nu je huis wilt uitkieperen en wilt vervangen door kokossuiker voor je lijn ben je eraan voor de moeite. Voor de calorieën moet je het niet doen. Kokossuiker bevat bijna evenveel calorieën als gewone suiker. Dus je wordt er even dik van (verdomme).
En ‘rijk aan B-vitamines, magnesium, ijzer, zink en kalium’? Neen, er zit gewoon iets in. Dus echt zo ‘gezond’ is het nu ook weer niet. Het blijft tenslotte suiker.
Ook dit moet dus met mate gebruikt worden en kan je best combineren met eventueel stevia (ook hier moet je al eens opletten, want ook hier zitten er heel wat bewerkte toestanden tussen) als je het wat gezonder/beter voor de lijn wilt doen.

Het hangt er volgens mij ook allemaal een beetje van af waarom je juist gewone kristalsuiker wilt vervangen door kokossuiker. Doe je het voor het duurzame? Dan zit je wel goed. Doe je het voor het gezonde? Dan moet je ook bij kokossuiker toch nog een beetje oppassen.

Je ziet, kokossuiker heeft minder goede, maar ook goede eigenschappen. En ook bij dit is het met mate. Maar is dat niet bij alles in het leven? Al bij al komt de kokossuiker er nog goed uit.

Of je kan natuurlijk alles wat met suiker te maken heeft afzweren… Mij niet gezien 😉

Follow me on Bloglovin!

Geef een reactie

