Organiseren

Family command center

In een gezin zoals het onze, met 3 koters, is er nood aan structuur. Aan een duidelijke planning. Voor de kindjes. Maar misschien nog meer voor de twee controlefreaks die aan het hoofd staan van dat gezin: Husband en ikzelf. Ik noem mezelf wel liever ‘goed georganiseerd’, Husband is de echte controlefreak *wink wink*.

Hobby’s, menuplanning, agenda, boodschappenlijst, post, noem maar op, alles was een zootje. De briefjes, geheugensteuntjes en lijstjes werden me om de oren geslagen en werkten me op de zenuwen als ik er weer overal een hele sh*tload terug vond op plaatsen waar ze niet moesten liggen en het werd nog erger als we ze verloren.
Het constant ‘swipen’ op mijn gsm of mijn ‘oud bakske’ aka laptop in gang krijgen om de agenda 20 keer per dag te controleren kwam ook mijn strot uit.
Koters die elk 4 keer per dag kwamen vragen wat we die avond ook alweer gingen eten of wie wat waar op welk uur moest doen voor hobby’s, school etc. of wat we de komende dagen gingen doen of… Je voelt hem al komen.

We hadden dus nood aan een plekje in ons huis waar we alles konden groeperen en waar iedereen in ons gezin gemakkelijk toegang toe had. Een plek die alle info gaf die we nodig hadden, maar die er ook nog eens leuk uitzag.
Incoming: onze family command center!

Het plekje dat wij ervoor hebben gekozen is een centraal punt in ons huis: in de keuken net naast de deur (die we met krijtbordverf hebben geschilderd voor een mega grote boodschappenlijst. Die raak je niet zo snel kwijt, he?) die we zo goed als iedere vijf minuten door moeten.

Een rondleiding

Familie spreuk ;)

Helemaal bovenaan hing ik een toffe sticker met ‘Family command center’ op die ik zelf maakte in Word.

Familiespreuk

Had ik al gezegd dat we ze niet alle vijf op een rijtje hebben? Waarschijnlijk wel… Verklaart waarschijnlijk ook waarom die ‘hell’ in onze spreuk verwerkt zit. En dat met 3 koters onder de 16 in huis! Go figure!

Strafpuntenlijstje

Wij werken hier met ‘strafpuntjes’ als de kindjes het weer eens TE bont gemaakt hebben.
Aangezien je bengels van 8, 9 en 12 niet echt meer in de hoek kan zetten, moesten we een beetje creatiever uit de hoek komen.
Ik geef een voorbeeldje: als ze gelogen hebben, krijgen ze 300 strafpunten. Om van die strafpunten af te raken zijn er verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld: sorry zeggen, dan gaan er al 100 punten af. Of 1 dag geen tv, dan gaan er nog eens 50 af. Enzovoort. (Hoe meer betekenis de ‘straf’, hoe meer punten ze erdoor kwijtraken.)
Je ziet aan de zwarte bolletjes die er met de white board marker opgezet zijn dat er deze week al eentje een beetje teveel het zwijn heeft uitgehangen 😀

Takenlijstje

Onder het strafpuntenlijstje zie je het takenlijstje van de kids hangen. Daarover vind je alles hier.

Weekmenu

Links van dat alles zie je het weekmenu.
Ik maak altijd een menu voor een hele week zodat het boodschappen doen een pak makkelijker (en budgetvriendelijker 😉 ) gaat. Iedere vrijdag wordt dit dus aangepast en het spaart me tientallen keren per dag de vraag ‘Wat eten we vanavond’ te beantwoorden.
We zetten er ook op wat de kids meekrijgen naar school, zo vermijden we dat ze vaak hetzelfde meekrijgen en krijgen ze dus een heel gevarieerde lunch mee.
Ik maakte dit heel eenvoudig door een kader uit de Ikea te pimpen met wat lijmspray en stof uit de Action. De printable zelf maakte ik in Word.

Maandkalender

Aaaah, het hart van de family command center! Hier staat alles op! Van zaken voor Husband tot voor mezelf tot voor de koters. Een mooi overzicht voor iedereen, ook voor de kindjes! Zo kunnen ook zij perfect volgen wat er dag na dag staat te gebeuren.
Ook heel eenvoudig gemaakt met een heel goedkope kader uit de Action en een achtergrond in Word gemaakt.

Hobbyschema

Drie kindjes met alle drie hobby’s op de meest uiteenlopende uren. We zijn ondertussen februari en ik weet nog steeds niet van buiten wie op welke dag van welk uur tot welk uur muziekschool heeft. Onmogelijk.
Hup, een Word documentje geprint in een fun lettertype (dat je gemakkelijk op verschillende plaatsen gratis kan downloaden) en aan de muur met die handel!
Neen, geen vergeten koters aan de muziekschool in dit gezin!

Postbakjes

Helemaal onderaan hebben we postbakjes gehangen. Die koop je voor twee keer niks in de Ikea en zijn nog zo handig!
Wat zelfgeprinte labels erop en klaar!
Het bovenste is voor de post die nog moet behandeld worden. Het tweede voor alles wat met school (oudercontacten, info, …) en afspraken (tandarts, orthodontist, …) voor de kindjes te maken heeft. Dan Husband’s bakje met God weet wat ie daar allemaal in propt. Daaronder mijn bakje met alleen maar belangrijke zaken natuurlijk *ahum*. En als laatste een bakje voor allerlei, daar wordt meestal vanalles in gepropt dat we na een maand of twee toch de vuilbak in kieperen, maar soit…

DSC_0021

Ziezo, dat was hem. Onze Family Command Center. Ik zou niet meer zonder kunnen! Er kruipt een beetje denkwerk in (in het begin is hij hier ook een paar keer aangepast), maar eens je weet wat er echt nodig is om in één oogopslag te kunnen zien, heb je zo’n handig en onmisbaar stukje in je huis!
Zorg dat je alle essentials op een heel duidelijke en logische plaats groepeert en je zal zien, het maakt het er allemaal een pak eenvoudiger op! Mijn white board marker is alvast mijn nieuwe beste vriendje!

Follow me on Bloglovin!

 

 

13 gedachten over “Family command center

      1. Wauw, gewoon in word! Gezinnig.nl is echt tof, ze hebben hele leuke downloads zoals weekplanners (in de stijl van de jouwe) en een webshop met allerlei dingen om het gezinsleven makkelijker te maken

        Liked by 1 persoon

      2. Word is echt wel een goed programma om zo’n dingen te maken, je moet alleen soms een beetje zoeken 😉
        Ondertussen al eens gekeken op de webshop. Die is echt heel tof! Heb hem meteen opgeslagen bij mijn favorieten, hij gaat nog goed van pas komen hier! Thanks voor de tip! 😉

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

