Organiseren

Koter-to do lijstje

“Godverdomme! Moet ik hier nu ALLES doen?!”
Herken je dat? Ja, he? Geef maar toe. Ik ook, hoor.
Ik moet er nu eerlijkheidshalve ook wel bij zeggen dat ik het hen dan ook altijd uit handen nam. Je weet wel, want ‘ik kan het zelf sneller’ (en beter en met minder rommel, maar dat zeggen we er natuurlijk niet bij). De frustratie over het feit dat de koters nooit eens gingen meehelpen, soms zelfs niet als ik het hen expliciet vroeg, kwam dus voor een groot deel door mezelf. I do confess.

Tot een tijdje terug! Toen kwamen Husband en ik op het geweldig idee om een ‘koter-to do lijstje’ te maken.
Een lijstje dus met eenvoudige ochtend- en avondtaakjes die ze op hun leeftijd (8,9 en 12) eigenlijk al moeten kunnen. En dat mij ’s ochtends en ’s avonds die oh zo dierbare momenten minder haast bezorgt.

DSC_0010

Op het lijstje dat momenteel uithangt staan oa de volgende taakjes: de diertjes eten geven, tafel dekken en afruimen, hun vuile was naar de wasmand brengen, het vuilnis wegbrengen (zo leren ze ook sorteren!), de kinderbadkamer opruimen en inderdaad, je hebt het waarschijnlijk al gezien, de ‘kaka’ in de tuin opruimen van onze hond Chanel.
Waarom zij dit moeten doen? Aangezien ze nog zoveel huisdieren bij willen bovenop de dierentuin die we nu al hebben (die kinderen zouden zelfs nog kakkerlakken houden als we het toelieten), dachten we dat het misschien geen slecht idee was om hen eerst te laten bewijzen dat ze ook de minder leuke dingen aan dieren houden aankunnen. Tot nu toe houden ze stand.

Alles is ook verdeeld over de drie kindjes, zo doen ze elk evenveel keer alle taakjes op een hele week.
En dat turquoise paperclipje dat je bovenaan ziet? Dat verschuift mee met de dag van de week, zo kunnen ze ook al niet missen van dag.
Op zondag mogen ze eens lekker niks doen, dan brul ik niet dat ik alles zelf moet doen, maar neem met plezier al hun taakjes eens over 😉

De onze hangt aan onze ‘Family command center’, waarover ik binnenkort meer vertel 😉 Ik vraag me af of anderen ook een takenlijstje hebben voor hun koters. En wat er dan zoal op staat…

Oh ja, nog even een voetnoot: als je je afvraagt wie Wolleke, Lola, Lolita en Josske zijn die op het lijstje voorkomen. In volgorde: konijn, cavia, cavia en valkparkiet 😀

Follow me on Bloglovin!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 gedachten over “Koter-to do lijstje

Geef een reactie

