Leven, liefde & gezin

10 opmerkingen die je als huisvrouw niet wilt krijgen.

Momenteel ben ik bezig aan mijn, laat mij even denken, 4de jaar huisvrouw zijn. Vier jaartjes waar ik al ten volle van genoten heb!
Ik ben er fier op huisvrouw te zijn, ik draag mijn ‘titel’ met trots!
Desalniettemin, aan alle werkende mama’s: be proud, be very proud! Net als jullie waarschijnlijk van ‘vrouwen zoals mij’ denken ‘Damn, hoe doen die dat toch?’, denk ik dat ook van jullie. Het werk combineren met het huishouden, tijd voor het gezin, een sociaal leven, … Chapeau! 😉

Maar (ja, er is een ‘maar’ 😀 ), er moet me wel iets van het hart. Hoe vaak heb ik de voorbije vier jaar al niet te horen gekregen of ik me niet verveel? Of de vraag gekregen hoe we dat allemaal financieel redden? Hoe graag ik ook aan de mensen vertel over het leven van een huisvrouw, sommige opmerkingen of vragen ben je na verloop van tijd echt wel beu gehoord. Of althans de manier waarop zo’n opmerking wordt gegeven.

Daarom: welke vragen en opmerkingen hoort een huisvrouw liever (eens) niet 😀 :

1. ‘Hoe doen jullie dat financieel?!’

Wel, we zijn er zonder nadenken in gesprongen!
Nee, hoor! Vooraleer we definitief besloten dat ik ging stoppen met werken hebben we echt wel goed bekeken of het financieel mogelijk was. Vele uurtjes zijn daarin gekropen, maar je gaat daar nu eenmaal niet licht over, he?
Wat veel mensen ook schijnen te vergeten is dat er ook heel veel kosten wegvallen. Denk maar eens aan de voor- en naschoolse opvang. Of benzine voor je wagen. Dan hebben we het nog niet gehad over je wagen onderhouden (minder kilometers rijden = minder snel op onderhoud). En wie weet kan je die 2de wagen wel gewoon wegdoen?
Ook al overweeg je niet om te stoppen met werken, je moet het echt eens doen! Je eens een avondje bezighouden met bekijken waar je zo allemaal geld aan uitgeeft. Je zou versteld staan aan wat allemaal. En aan welke soms nutteloze zaken.

2. ‘Verveel je je niet?’

Echt niet! Om 7u15 komen de kids uit hun bed en dan begint de ochtendspits echt. Iedereen (inclusief Husband) op tijd klaarstomen en de deur uit krijgen, de koters naar school brengen en om 9u. ben ik terug thuis van mijn ronde. Dan begin ik aan mijn dagtaken (lees: het huishouden – poetsen, de was, de strijk, …), om me tegen 15u. terug klaar te maken om weer dezelfde ronde te doen. Schooldagen zijn kort, zie je. En alles wat met het huishouden te maken heeft moet in die paar uurtjes gepropt worden. Duw daar nog wat sporten bij, eventueel andere taken (want schilderwerken enzo. neem ik ook op mij) en je weet het wel.
En na schooltijd heb je nog eens de hobby’s voor de kids, huiswerk, …
De taken die je als werkende mama deelt met je man (althans dat hoop ik toch), doe ik zo goed als op mijn eentje. Het enige verschil met een werkende mama is misschien wel dat ik ’s avonds iets meer rust heb als de bengels in hun bed liggen, aangezien ik dan niet meer met mijn strijkplank moet zeulen.

3. ‘Word je daar niet dom van?’

Hangt veel van jezelf af, niet? Ik lees elke dag de krant, de radio staat hier altijd aan zodat ik het nieuws uur na uur kan volgen en mijn Twitter dient zo goed als alleen om de kranten te volgen.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar vanalles en nog wat en geniet ervan om van alles op de hoogte blijven. Ik verslind boeken als geen ander en ik luister heel graag en oprecht geïnteresseerd naar wat een ander te vertellen heeft.
En Husband en ik praten ’s avonds heus over meer dan alleen maar wat de koters die dag hebben uitgehaald 😉
Met andere woorden: je hebt dit vooral zelf in de hand.

4. ‘Is dat niet eenzaam? Heb je eigenlijk nog wel een sociaal leven?’

Ik lieg daar niet over. Dat is het enige dat ik soms mis aan mijn vroegere job: de babbels die ik dagelijks had met mijn collega’s. Nu ben ik in de loop van de dag vooral op mezelf toegewezen. Maar je houdt je leven zo sociaal als jij zelf dat wilt. Eens gaan lunchen met een vriendin, een avondje uiteten of stappen met vrienden of gewoon een babbel aan de schoolpoort of met andere ouders tijdens een baskettraining van zoonlief kan nog altijd. En dan hebben we het nog niet gehad over sociale media of gewoon eens een telefoontje doen naar een vriendin.

5. ‘Zorg dat je je niet laat gaan, he!’

*zucht* Dit hoorde ik vooral in het begin dat ik was gestopt met werken. Maar komt soms nog voor.
Neen, ik ga niet plots door het leven als iemand die vanonder een brug komt gekropen. De 12cm hoge hakken in combinatie met de leuke jurkjes die ik vroeger dagelijks droeg om naar kantoor te gaan hebben nu wel plaats gemaakt voor een comfortabele jeans en sneakers, maar ik verzorg me nog steeds. Ik douche me nog dagelijks, mijn haar wordt elke dag verzorgd en de mascara en concealer worden ook nog iedere dag boven gehaald 😉 En als we een avondje uitgaan haal ik ook nog altijd alles uit de kast.
Ik sport 4 à 5 keer per week en ik eet gezonder dan ik ooit heb gedaan. Zowel mijn buiten- als binnenkant worden dus nog goed in de watten gelegd.

6. ‘O jee, wat als je ooit weer wilt werken?!’

Dat zien we dan wel weer. Op dit moment denk ik daar nog niet teveel over na.
Ik heb mijn jaartjes ervaring nog altijd en die gaan niet plotseling verdwijnen na x-aantal jaren huisvrouw zijn.
En ik kan me nog altijd bijscholen mocht dit nodig blijken te zijn. Er zijn genoeg opties.

7. ‘Vindt jouw man dit allemaal ok?’

Nee, hij is hier helemaal niet mee akkoord, ik doe gewoon mijn zin.
Natuurlijk vindt hij dit ok! Dit is een beslissing die we samen hebben genomen en waar ook hij voor de volle 100% achter stond en nog steeds staat. Voor hem is dit ook vooral plezant, hij kan zich in de loop van de dag volledig op zijn job focussen en als hij ’s avonds thuiskomt (en in de weekends) is er vooral tijd om als gezin leuke dingen te doen. Quality time, zeg maar 😉 We hebben een beetje extra tijd ‘afgekocht’, als je begrijpt wat ik bedoel.

8. ‘Ga je dit echt altijd blijven doen?’

I have absolutely no idea! Misschien wel, misschien niet… We zien wel wat de toekomst brengt. Het zal er ook veel van afhangen hoe alles evolueert met de kindjes. Misschien geven zij binnen een aantal jaar zelf wel aan dat het heus niet meer nodig is om echt altijd thuis te zijn voor hen. Wie weet. Je weet hoe pubers zijn, die willen geen ‘hover mom’ in de buurt 😀

9. ‘Dan heb je ook wel veel tijd!’

Kan ik hetzelfde op antwoorden als op puntje 2 😉
’s Avonds en in de weekends hebben we inderdaad wat meer tijd dan werkende ouders, denk ik. Maar ook dan moet er gekookt worden, kinderen van hier naar daar gebracht worden etc. Weliswaar op een iets ontspannender manier?

10. ‘Hoe kan jij nu moe/nerveus zijn?!’

Ook wij, huisvrouwen, hebben slechte dagen. Ook onze kinderen kunnen er al eens een boeltje van maken en kunnen al eens het bloed vanonder onze nagels halen. Ook wij ontdekken al eens een ‘dubbele boeking’ in onze agenda en ook wij zien soms dat bepaalde hobby’s elkaar overlappen en dat het ene kind naar de muziekles moet gebracht worden als het andere naar de baskettraining moet. Ook wij hebben drukke periodes door allerlei soorten redenen en ook wij hebben af en toe eens een dipje. En ook wij voelen ons soms schuldig tegenover onze kinderen.

Bij deze, de tien puntjes die je als huisvrouw soms echt moe bent om te horen. Maar ik ben er zeker van dat de werkende mama’s ook zo’n lijst hebben.
Daarom dames, werkend of niet, laten we geen pinnige opmerkingen meer geven aan elkaar. Laat ons gewoon inzien dat we allemaal keihard ons best doen voor onze koters.
En als we dan oprecht willen weten hoe die andere het toch allemaal doet, vraag het dan op zo’n manier dat die ander met veel plezier uitleg zal geven. We kunnen misschien nog leren van elkaar 😉

A big shout out to all the stay-at-home moms AND the working moms! You all rock! 😉

 

6 gedachten over “10 opmerkingen die je als huisvrouw niet wilt krijgen.

  1. Wat een fijn geschreven artikel! Ik ben zelf geen stay at home mom, maar dit is wel iets wat ik overweeg momenteel. Maar het lijkt me keihard werken. Je hebt nooit even ‘time-out’ van je kinderen. Maar inderdaad ga je hier niet licht over. Wordt vervolgd dus. Wellicht bied in mijn geval een andere (die minder stress geeft) baan ook uitkomst.

    Liked by 1 persoon

    1. Als je alles goed overwogen hebt en je merkt dat het mogelijk is om eventueel je job op te geven, kan ik alleen maar als raad geven: volg je hart 😉 Zegt dit ‘toch maar blijven werken, maar mss een andere job’ DOEN! En zegt het ‘toch stoppen met werken’, ook DOEN! 😉 Wat je ook beslist, zolang jij en je gezin er maar een goed gevoel bij hebben en er gelukkig van worden. Dat is het enige dat telt!

      Liked by 1 persoon

    2. Als ‘husband’ kan ik het alleen maar aanmoedigen. En niet omdat ik dan geen of weinig huishoudelijk werk meer heb, maar omdat we nu veeeeeeel meer quality time hebben voor elkaar en voor de kids 🙂
      En, het wordt tijd dat onze politici eens een loon/uitkering overwegen voor de thuiswerkende moeders. Want zij ‘profiteren’ niet van allerhande uitkeringen, en helpen oa bij het kinderopvangprobleem …

      Liked by 2 people

      1. … zodat er voor de mama’s die niet kunnen (of niet willen, ook best mogelijk) stoppen met werken misschien wel een extra plekje vrijkomt in de opvang. Of op de arbeidsmarkt of… Cirkeltje rond zo! 😉

        Like

  2. Hahaha dit is zooo herkenbaar! Ik ben ook (soort van noodgedwongen) huisvrouw. Kan helaas geen werk vinden. En ik herken alle opmerkingen! Vooral ‘dan heb je veel tijd he’?! Uhm nou nee, heb een hele huishouden wat ik moet onderhouden.

    Liked by 1 persoon

    1. Inderdaad! Alsof we de hele dag niks anders te doen hebben dan op onze luie kont te zitten 😀
      Geniet er toch maar even van zolang je niet werkt 😉 Even iets minder stress! Want dat is een ‘cliché’ dat wel waar is: je bent je eigen baas als huisvrouw, als je werk voor de een of andere reden niet afgeraakt die dag, zit er geen baas achter je aan om te zeuren 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

