Recepten

Caramel macchiato

Ik ben een echte koffiefreak, niks dat mij zoveel plezier kan doen als een lekker kopje koffie ’s ochtends in een poging (meestal tevergeefs) om wakker te worden. Of op een druilerige, koude namiddag mijn altijd koude handen te kunnen warmen aan een mega beker macchiato. Gisteren was zo’n grijze zondagnamiddag, waar ik dan ook met veel plezier gebruik van heb gemaakt om aan de slag te gaan met mijn nieuwe espresso apparaat (Move over, Starbucks! 😀 )!

In combinatie met de appel/kaneelcake die we erbij konden smullen (nog warm!) werd die zondagnamiddag iets minder grijs en koud 😉 Het recept daarvan vind je hier.

  • 90 ml sterke espresso (ik heb deze gezet met mijn Melitta espresso apparaat, maar je kan dit evengoed zetten met een old fashion Bialetti 😉 )
  • 2 à 3 eetlepels caramelsaus (Ik deed het met verse, superlekker! Voor verse caramelsaus neem je 100ml room, 50g donkerbruine suiker, 110 g kristalsuiker en 25 g boter. Gooi de hele boel in een pannetje en warm al roerend op tot het er allemaal wat ‘caramellerig’ en stroperig begint uit te zien)
  • opgeklopte melk (ik maakte deze met Aerolatte waar ik 130 ml melk in deed per kop koffie) en melkschuim

Neem een grote beker (of een oude confituurpot zoals ik 😉 Het is eens iets anders, niet?), doe er 2 eetlepels caramelsaus in (of meer, afhankelijk van hoe zoet je hem wil), doe er de espresso over en roer het door elkaar. Giet daar de opgeklopte melk bij, maar zorg dat je nog ruimte over hebt voor een dikke laag melkschuim. Doe nog wat caramelsaus over het melkschuim et voilà! Geniet maar van je bakje troost! 😉 En de bonus? Lekkerder dan die van Starbucks EN bovendien nog pakken goedkoper ook!

20160124_141514 aangepast

3 gedachten over “Caramel macchiato

Geef een reactie

